Mhorgl - Heresiarch

Mhorgl - Heresiarch

Label : | Archiveer onder black/pagan metal

Nima : Mhorgl wist mij in 2010 bijzonder aangenaam te verrassen middels hun in eigen beheer verschenen tweede album 'Antinomian'. Deze Aussies hebben hun muzikale roots in Scandinavische black metal, maar kwam op dat album met een volstrekt eigen benadering van de muziek en wist zich doormiddel van tegenstrijdige melodieën, freaky solo's en onverwachte breaks behoorlijk te onderscheiden. Eerder dit jaar werd het album officieel uitgebracht door The Execution Kollective en een half jaartje later verscheen ook de band's derde langspeler, 'Hersiarch'. Onnodig om te zeggen dat ik heel erg benieuwd was naar deze plaat en ik kan u vertellen dat men absoluut niet teleurstelt.

Het album barst gelijk heerlijk los met 'Inheriting The Mantle Of Power' en maakt duidelijk weinig te zijn afgeweken van hun vorige album. Dit is genadeloze black metal, die dankzij de vette productie er extra krachtig uit knalt. De band doet me gelijk denken aan Marduk, Setherial, Dark Funeral, maar dankzij de thrashy death metal invloeden ook heel erg aan de eerdere albums van Angel Corpse. Een nummer zoals 'Black Wolf Militia' klinkt ouderwetser en kan ik het beste omschrijven als "black n' roll', terwijl 'Ravenous Wargod' de sfeer van de laatste Sathanas albums oproept. De invloeden van latere Emperor, die ze ook op 'Antinomian' lieten hore, komen we tegen in 'Hostis Humanis Generis'. Maar naar mijn mening zijn de namen Marduk en Setherial op deze plaat duidelijker aanwezig. Mhorgl komt echter wederom met een geheel eigen benadering, waarmee je ze niet direct ergens mee kan vergelijken. Ondanks de behoorlijk hoge tempo van de songs klinkt de muziek echter erg gevarieerd. En dat is precies de kracht van deze band. Ondanks het extreme karakter van de muziek is er veel ruimte voor melodie en afwisseling, de muziek bevat vele lagen zodat elke luisterbeurt voor nieuwe ontdekkingen zorgt, maar tegelijkertijd is de plaat op eerste gehoor al pakkend.

Hoewel men zich vast heeft gehouden aan de Mhorgl formule, luistert 'Heresiarch' over het algemeen makkelijker weg en klinkt meer rechttoe rechtaan. Minder te spreken ben ik over de korte akoestische intermezzo's die vanaf hier vierde nummer na elke song aanwezig zijn. Nou zorgen deze wel voor een rustpuntje en voor meer variatie, maar halen de vaart er enigszins uit. Gelukkig maken de "echte” songs veel goed en de heren hebben gelukkig het niveau hoog weten te houden. Dit is de zoveelste bewijs dat extreme metal ook enorm intelligent kan zijn, en met hun fantastische performance en instrumentenbeheersing bewijzen de heren dat metalmuzikanten tot de betere en meest getalenteerde artiesten behoren. 'Heresiarch' is kortgezegd een heerlijke driekwartier georganiseerde chaos, die fans van extreme, eigenzinnige - en ook goed geproduceerde - black metal gerust in huis kunnen halen. Hulde!