H.A.L. - Cursed

H.A.L. - Cursed

Label : Silent Noise Records | Archiveer onder metalcore

Ali : "Fans of melodic, uptempo metalcore will get their money's worth!” De brief die is meegezonden met het album wordt hiermee afgesloten. Na een aantal demo's en LP's heeft H.A.L. haar eerste album 'Cursed' uitgebracht. H.A.L. is een band uit Oostenrijk en ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen metalcore band uit Oostenrijk ken. Wel heb ik goede ervaringen met bands uit Duitsland waardoor, in combinatie met de afsluitende zin, mijn verwachtingen toch wat hoger liggen. We zullen eens zien wat H.A.L ons te brengen heeft!

Het album wordt geopend met een redelijk rustig intro, wat eerst te lang lijkt te duren. Tot het moment dat de overgang naar de eerste track plaatsvindt, waardoor je de intro nog een keer opzet om dit keer wél de aandacht er bij te houden. Na de intro knalt 'Art Of Destruction' er gelijk in en zorgt ervoor dat als je je aandacht er nog niet bij had, dat dat nu wel het geval is. Het tempo ligt lekker hoog en muzikaal zit in allemaal prima in elkaar. Technisch gezien kan het allemaal nog een niveau hoger, maar dat neemt niet weg dat het geheel aangenaam overkomt. Het lijkt wat op Darkest Hour en na het luisteren van 'Art Of Destruction' hoop je dat H.A.L deze dynamiek doortrekt naar de andere nummers. Dit doen ze de hele album lang en dus is er niet gelogen over het feit dat het melodische, uptempo metalcore is. De volgende tracks op het album zijn lekker afwisselend en zitten goed in elkaar. Het klinkt niet altijd even zuiver, maar dit heeft vooral te maken met de opnamekwaliteit. Deze is niet sterk, waardoor het af en toe wat rommelig overkomt. Wel maakt H.A.L een aparte track genaamd 'Hal's Kitchen' waarin wordt beschreven hoe je lamsbouten op H.A.L's manier moet klaarmaken. Dit is best komisch, maar het nummer zelf behoort wel tot één van de betere op dit album.

H.A.L heeft met 'Cursed' een aardig eerste album neergezet. Het album verveeld niet en zit vol dynamiek waar je fan van het genre zijnde zeker kan genieten. Het is alleen jammer dat de kwaliteit wat te wensen overlaat. Dit heeft de algehele album wat beïnvloed, waardoor het op sommige momenten niet allemaal even zuiver klinkt. Wel heb ik de volste vertrouwen erin dat dit goed zal komen, en als je nog moeten weten hoe je lamsbouten klaar moet maken, heb je met dit album een goede beschrijving erbij.