Dragonland - Under The Grey Banner

Dragonland - Under The Grey Banner

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Yargh! Packt uw zwaerdt, slagt de maechden ende verkragt het vee! Raheuh! Vergeef me de aanhef, maar het was het eerste wat me te binnen schoot nadat ik dit album beluisterd had. Met titels als 'Shadow Of The Mithril Mountains', 'Fire And Brimstone' en 'Throne Of Bones' weet je natuurlijk al precies waar we hier mee te maken hebben. Totale, over de top, pompeuze epische power metal!
Dit Zweedse Dragonland is al heel wat jaartjes bezig en lijkt nog steeds vreselijk op het grote Rhapsody. Orkestjes, koortjes, rustpunten, samenzang, bezwerende melodieën, solo's, lange nummers, snelle drums, ballads, stoere zang: het zit er allemaal in. En dan is de sfeer, mede door de idiote teksten, ook nog eens precies zoals die op een album van de grote Italianen.

Het album verhaalt over een fantasy wereld die een totale rip-off van 'The Lord Of The Rings' is; trollen, elfjes, dwergen (die grote zalen uit de bergen hakken), de hele kermis komt voorbij. Daarbij is het "mighty warrior” gehalte op dit album wel echt heel erg hoog. Persoonlijk mag dat van mij wel wat minder allemaal. De muziek spreekt voor zich natuurlijk. Het lijkt echt heel erg op Rhapsody, maar die jongens hebben meer geld, dat is duidelijk hoorbaar. Dit album klinkt net iets te veel ingehouden, te braaf. Het mag allemaal wel wat heftiger. Het is nog geen Sky Radio muzak, maar scherpe randjes heeft het nauwelijks. Daarnaast is zanger Jonas Heidgert geen hoogvlieger. Hij klinkt het best in de kalme stukken ('A Thousand Towers', '2:20'), maar de hoge en/of snelle stukken zijn te hoog gegrepen voor hem. Dat heeft men blijkbaar zelf ook door en daarom komen er nogal wat gast vocalisten langs, onder andere drie man van het aalgladde Amaranthe. Sterkste troef is echter de Zweedse musical ster Fred Johanson, wat heeft die vent een stem! Luister maar eens naar 'Throne Of Bones'.

Het bovenstaande verhaal komt grotendeels niet zo heel positief over. En dat terwijl goed hoorbaar is dat deze mensen echt wel weten wat ze doen en er hoorbaar erg veel moeite in is gestoken. Al met al is dit ook een goede power metal CD, zeer zeker. Alleen in het fantasy-metal gebeuren zijn er gewoon twee bands die de standaard hebben gezet: Blind Guardian en Rhapsody. Daar kan deze band nog niet aan tippen, maar onwillekeurig ga je toch vergelijken. Dat ze het wel echt kunnen blijkt in 'Under The Grey Banner', de epische afsluiter waar alle zangers samenkomen. Dit nummer is zonder meer het beste van het album, de beste melodieën en mooiste, best gezongen stukken zijn hier te vinden, inclusief lekker agressieve grunts en blastbeats.

'Under The Grey Banner' is een goed power metal album, maar niet het meesterwerk waar veel collega zines het over hebben. Daarover komt men net wat te kort qua songwriting en vocalen. En het is over de hele linie te klef, cliché en kneuterig. Wat is nog als positief wil opmerken is dat de sfeer me bevalt, deze doet soms aan Rhapsody, de film van Peter Jackson en aan de musical 'Les Miserables' denken. Maar bovenal denk ik dat veel power metal fans hier graag naar zullen luisteren en dat heb ik ook gedaan.