Årabrot - Solar Anus

Årabrot - Solar Anus

Label : Fysisk Format | Archiveer onder different metal

Jan-Simon : Het Noorse duo met de moeilijke naam Årabrot is al enige tijd actief en zijn intussen al aan het vijfde album toe, maar tot op heden is de band nog een goed bewaard geheim gebleven buiten Noorwegen. Wie weet komt daar nu, met het verschijnen van 'Solar Anus' verandering in. Het nieuwste album van Årabrot is namelijk opgenomen en gemixed in Chicago door niemand minder dan Steve Albini - de beroemde producer van onder andere The Pixies, Nirvana en ook bekend als zanger/gitarist bij Big Black en Shellac. Aangezien Årabrot werkt met slechts een laag gestemde gitaar, drums, vocals en wat elektronische effecten is dat niet zo'n vreemde keuze. Albini heeft in zijn eigen werk en als producer wel vaker met dat bijltje gehakt.

Op 'Solar Anus' staan acht gortdroog geproduceerde noiserock 'n' roll nummers waarin het beperkte instrumentarium geen enkel moment opvalt. Årabrot heeft zichzelf vernoemd naar de lokale vuilnisbelt en de muziek die het maakt is passend smerig. Als een modern amalgaam van Birthday Party, Melvins, het wat minder bekende Killdozer en good-old rock 'n' roll met geringe sporen noise spoelt 'Solar Anus' over je heen. Thematisch is 'Solar Anus' tamelijk origineel te noemen, in de zin dat de band zich verre houdt van de rabiaat nationalistische thematiek die kenmerkend is voor de black/viking metal landgenoten van Årabrot of de standaard heavy metal onzin. In plaats daarvan is inspiratie ontleend aan de Franse schrijver-filosoof Georges Bataille, wiens nihilistisch-surrealistische 'L'Anus Solaire' zelfs werd geleend voor de titel van deze cd. Årabrot ziet overeenkomsten met Bataille in diens koppeling van tegenovergestelden: hoog en laag, schoonheid en lelijkheid, het beestachtige en het goddelijke in de mens. De zon is daarvan het zinnebeeld: zijn stralen brengen warmte en leven, maar kunnen ook zorgen voor dood en verderf.

De meeste nummers op 'Solar Anus' zijn midtempo en worden gedragen door een combinatie van stevig vervormde gitaarriffs van songschrijver Kjetil Nernes en het vrij eenvoudige drumwerk van Vidar Evensen, die erg van bekkens houdt. De echte kracht zit echter in de zang van Nernes, die veelzijdig en krachtig is. Van gruntachtig gegrom tot gefluister met een snik in de stem, Nernes laat het allemaal horen. De agressie spat af van nummers als 'Madonna Was A Whore' en 'Odine', maar ook het lange 'Solaranus' - dat zich laat beluisteren als minstens twee afzonderlijke nummers die aan elkaar geplakt zijn - laat een band horen die qua bezetting misschien bescheiden is, maar energie in zich heeft voor tien. Of het aan Steve Albini ligt of niet is de vraag, maar Årabrot is net zo rauw als Big Black (of Fugazi of Killdozer of nog een aantal van die legendarische eind jaren tachtig / begin jaren negentig underground bands) en dat is te prijzen. Årabrot zorgt er meteen ook voor dat het opvalt, want dergelijke bands zijn er niet veel meer heden ten dage.