Coronatus - Terra Incognita

Coronatus - Terra Incognita

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het vierde studioalbum 'Terra Incognita' van de Duitse symfonische gothic metal band Coronatus is een verdere uitdieping van het geluid dat ze op voorganger 'Fabula Magna' hadden. De titel betekent zeker niet dat Coronatus nieuwe paden betreedt in het female-fronted gothic genre, maar slaat eerder op het feit van recente wisselingen in de bezetting. Drummer Mats Kurth lijkt me de drijvende kracht achter dit gezelschap met twee frontdames, de ritmesectie verdient trouwens een pluim, want ze is krachtig en klinkt als een klok. Wat is er dan veranderd? Wel, vooreerst twee andere zangeressen. Begin 2011 toerde Coronatus met Haggard en de nieuwe dames bleken de test te doorstaan om permanent ingelijfd te worden in de band. We merken de terugkeer van Ada Flechtner - in 2008 de rockzang op 'Porta Obscura' - maar nu als sopraanzangeres en de rol van de rockchick wordt nu vertolkt door Mareike Makosch. De tweede gitarist is terug verdwenen - dit album telt welgeteld twee gitaarsolo's en dat mocht wel wat meer zijn - en Dirk Baur is de nieuwe bassist.

Coronatus gaat stevig van start met 'Saint Slayer' en de prima single 'Fernes Land' waarin enig gefluister en wat fluitjes voor een lichte folk toets de aandacht trekken. De band zingt afwisselend in Engels of Duits, maar in het drieluik 'In Signo Crucis' - wat trouwens een sterke passage is op dit album - waagt men zich ook aan Latijn. Geen verandering op dit gebied dus. De simfonische arrangementen, met nu en dan fraai vioolspel of een klassiek piano intermezzo, klinken vol en bombastisch en dragen bij tot de algehele sfeer, net zoals de plechtige koorzang. 'Vor Der Schlacht' met zijn verhalende zang en het mooie 'Der Kleriker' (met lichte Haggard invloed) zijn degelijke songs in het genre. Toch kan ik me bij veel songs niet ontdoen van een "déjà entendu” gevoel. Dit is typische, licht bombastische gothic metal die we al vele malen gehoord hebben en in alles beantwoord aan de stereotiepen van dit genre. Voor fervente fans mag dit dus geen bezwaar zijn, al is een song als 'Sie Stehen Am Weg' ronduit zwak. Als één van de betere track wil ik nog wel het titelnummer vermelden, dat met zijn geheimzinnige, oosterse klanken het album een goede finale geeft. 'Terra Incognita' werd wederom opgenomen met Markus Stock in zijn Studio E, maar hij deed nu ook de mix en mastering. Dus rolt alles op volle kracht uit de boxen. Het verzorgde artwork is van de hand van Lukasz Jaszak, ook een bekend artiest. Kortom: een professioneel album voor diehard fans van gothic metal, maar weinig ophefmakend.