Phase Reverse - Phase Reverse

Phase Reverse - Phase Reverse

Label : Aural Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Ondanks dat ik net terugben van een weekje heerlijk uitrusten op Kreta, krijg ik toch geen warme gevoelens bij het horen van het woord Griekenland. Dat is niet vreemd gelet op het feit dat je al maanden wordt doodgegooid met nogal uiteenlopende berichtgevingen over dat land. Eén ding heeft die verschillende informatie gemeen: het gaat daar niet goed. En ze zijn er (mede) verantwoordelijk voor dat het hier dus ook niet goed gaat. Dat nemen wij die Grieken dus wel mooi effe kwalijk! Tot zover mijn politieke overpeinzingen. Hoe kwam ik daar eigenlijk op? Och, verrek, Phase Reverse is een trio uit Griekenland. En op deze drie heren kun je niet boos worden want hun gelijknamige debuutalbum is best een fijne plaat! Een beetje metal, heel veel grunge en een beetje rock. Van Pearl Jam tot ZZ Top en van Sabbath tot Black Label Society. Referenties genoeg dunkt me.

Men speelt over het algemeen vrij trage en soms midtempo (heavy) rock en soms weet de band overtuigend te grooven. Zowel in de zang van bassist/zanger Tas Ioannidis als in het gitaarwerk van Chief Sergiou horen we meerdere keren Zakk Wylde terug ('Cross To Bear', 'I Got Your Back', 'Death Ride'), ongetwijfeld een inspiratiebron voor de mannen. Ook het bluesy, aan Chris Cornell-herinnerende 'Crash 'N Burn' mag er wezen, als ook de beste track 'Wide Awake' (vet gitaarwerk!). Met als puntje van kritiek dat de band helaas nergens het gaspedaal indrukt (wat de variatie zeker ook ten goede was gekomen) mogen we hier spreken van een geslaagd debuut van drie goede muzikanten uit dat land dat in Zuid Europa.