Xell - The Bulgarianmetalblowoutpowercore’n’speedupmusicstalgia

Label : | Archiveer onder different metal

Martin : Ach ja, het beestje moet maar een naam hebben. Met een albumtitel als 'The Bulgarianmetalblowoutpowercore'n'speedupmusicstalgia' zul je niet gauw hoge ogen gooien, maar het is wel een aardig adequate omschrijving van wat er hier te horen valt. Xell gaat zeer eclectisch te werk en weet technische metal te combineren met Bulgaarse folk, klezmer, techno en nog meer, en dat alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dit maakt dit 42 minuten durende album allesbehalve vervelend om te beluisteren, al vergt het wel een open geest om dit allegaartje aan stijlen te kunnen waarderen. Fans van Secret Chiefs 3, Estradasphere en mogelijk ook Diablo Swing Orchestra zouden in elk geval de oren moeten spitsen.

Dankzij een behoorlijke collectie gastmuzikanten is er op dit album (waarvan ik de titel voorlopig niet ga herhalen) een werkelijk massief geluid te horen, waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen de 'metal' en de 'niet-metal' elementen; alles past samen als een ingenieus opgebouwd muziekstuk. Gegeven het brede muzikale bereik is dat al een prestatie op zich. Andi Bueckle (Blue Man Group) heeft het album bovendien voorzien van een hele krachtige mix en mastering, waardoor het allemaal ook nog eens erg indrukwekkend klinkt; luister maar eens naar 'SindBat' om een idee van het geluid te krijgen. Dat nummer is ook nog eens het beste nummer van de plaat; zelden werden Cynic-achtige grooves zo mooi en natuurlijk vermengd met traditionele Balkanmuziek. Trey Spruance kan daar zelfs nog een lesje van leren.

Helaas is niet elk nummer even overtuigend. Sommige songs zijn net iets te glad en te poppy. Verder is Xell ook niet echt in de wieg gelegd als vocalist, waardoor het voor de hand ligt om de instrumentale nummers leuker te vinden. Het is voornamelijk de eerste helft van de plaat die weet te overtuigen, dus bij de tweede helft dwaalt de aandacht nog wel eens af. Desalniettemin is 'The Bulgarianmetalblowoutpowercore'n'speedupmusicstalgia' een imposante debuutplaat.