The Devil’s Blood - The Thousandfold Epicentre

Label : Van Records | Archiveer onder hardrock / aor

Evil Dr. Smith : Die altijd moeilijke twee plaat. Voor The Devil's Blood gold dat ook, want vorig jaar wilde de muziek maar moeilijk kristalliseren in het hoofd van bandleider, gitarist, componist, meesterbrein Selim. Misschien toch een beetje beduusd door het exponentieel snelle en onverwachte succes? Ook heeft er een drummer- en gitaristwissel plaatsgevonden. Uiteindelijk is alles op zijn pootjes terechtgekomen en kan de luisteraar zich opmaken voor een ware tour de force van 74 minuten. Kan de hipste hype in occultland aan de hooggespannen verwachtingen voldoen, of spat de bubbel uiteen, keren de bandwagonjumpers zich af van de band en hebben we gewoon weer die fantastische band voor 'onszelf'?

Wat dit album al snel duidelijk maakt, is dat het geen herhalingsoefening is geworden van 'The Time Of No Time Evermore'. En voor de traditioneel ingestelde hardrocker heb ik mogelijk een vervelende mededeling: dit album is nog verder verwijderd van de oorspronkelijke NWOBHM-invloeden en nog opzichtiger gedoken in de classic 70s (hard)rock en bovenal de late 60s psychedelica. Behoudens enkele Maidenesque galoppeerritmes lijken Iron Maiden, Angelwitch en Roky Erickson meer en meer te worden vervangen door White Noise, Broadcast en United States Of America. Met name het tweede deel van de plaat is een beest van een (heavy) psych plaat geworden. Gelukkig zijn andere referenties als Black Widow, Coven, Bedemon (en misschien ook het Britse Monumentum en Italiaanse Jacula?) voor het occultisme en Mariska Veres, Grace Slick en Ann Wilson voor de wederom aan kwaliteit ingewonnen zangpartijen van F. nog wel intact gebleven.

De kracht van het album zit hem in zijn geheel. De tien nummers (plus intro) klinken bijkans als één superlang marathonnummer. Nummers lopen vloeiend in elkaar over, sluiten qua atmosfeer naadloos op elkaar aan, en tezamen met het fantastische artwork en de duistere, voor mij volkomen onbegrijpelijke, maar vast heel toepasselijke songteksten maken van 'The Thousandfold Epicentre' een ijzingwekkend krachtig statement. Niet een album dat je tussen het strijken en aardappels jassen eventjes skippenderwijs doorprikt, nee: je pakt je agenda, noteert een datum en zorgt dat je dan ook echt vrij bent van alle verplichtingen. Deze plaat moet je in zijn totaliteit ondergaan, anders mist het zijn werkelijke impact. Dat altijd moeilijke tweede plaat syndroom heeft The Devil's Blood met vlag en wimpel doorstaan en blijft zodoende voorsprong houden op occulte stijlgenoten als Blood Ceremony, Ghost, Jex Thoth en Witchcraft.

Voor wat meer informatie omtrent de individuele nummers: zie de luistersessie bij de specials in deze editie.