Night In Gales - Five Scars

Night In Gales - Five Scars

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : "We zijn terug!” Dit is wat de enige omschrijving bij de bijgevoegde Youtube clip te melden heeft. Dit Duitse Night In Gales werd in het midden van de jaren 90 opgericht om mee te varen in het kielzog van bands als Dark Tranquillity, In Flames (toen nog leuk), Naglfar, A Canorous Quintet etc. De band had een deal bij Nuclear Blast en verscheen op verschillende verzamelaars, maar een groot succes is het nooit geworden. Het is een aantal jaren erg stil geweest, maar nu is men, zoals gesteld, terug.

Het feit dat ene Dan Swanö de plaat, getiteld 'Five Scars', geproduceerd heeft duidt er op dat het label, LifeForce, nogal wat verwachtingen heeft van dit plaatje. De zo kenmerkende Göthenborg sound van de jaren 90 is niet meer en dat spijt mij zeer. Ik smulde van de platen die toen uit kwamen. Weet dit Duitse Night In Gales inderdaad de niche te vullen? Gedeeltelijk. Laat ik voorop stellen dat er zonder meer uitstekende muzikanten aan het werk zijn hier. Daar komt bij een uitstekend geluid, dus het begin is er zonder meer. Muzikaal gezien is er wel wat veranderd in de jaren. De 'modern metal', u weet wel, deathcore, metalcore etc, heeft ook hier zijn intrede gedaan. De muziek is derhalve een mix van de typische Göthenborg metal en moderne metal zoals All That Remains en Deadlock dat maken. Dat is jammer, want de sterkste stukken op dit album komen toch uit de traditionele, melodieuze death metal hoek. De moderne invallen zijn de ene keer wel en de andere keer weer niet geslaagd. In 'Void Venture' juich ik het toe, maar in 'Tides Of November' zakt mijn broek af van het emo gehalte.

Middelmatig dus…ware het niet dat er nog andere songs op staan zoals 'Endtrip', 'Whiteout' en 'Mouth Full Of Death'. In deze nummers gaat het pedaal helemaal naar beneden en komen de meest fantastische melodieën naar voren. Luister naar het intro van 'Whiteout' en je bent verkocht. Net als het rifwerk hier en nog meer in 'Mouth Full Of Death', mijn god wat een nummer is dat! Ja! Dat is de Göthenborg metal van vroeger. Bruut, hard, snel, agressief en beklemmend. Met een plaat vol van deze songs zou dit een absolute topper zijn. Nu moet ik de score toch een beetje bijstellen, maar we hebben hier nog steeds te maken met een bovengemiddeld album. Ik hoop alleen dat de volgende plaat meer oude roots en minder moderne invloeden herbergt. Ik kon van de prachtnummers geen YouTube clips vinden, maar je kunt ze vast wel ergens vandaan halen. Luistertips: 'Endtrip', 'Whiteout' en 'Mouth Full Of Death'. Autobahn-metal! Yargh!