The Embodied  - The Embodied

The Embodied - The Embodied

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Zweden blijft me op metalgebied (en de hoeveelheid mooie vrouwen uiteraard) verbazen! Dat land heeft in de afgelopen decennia talloze goede metal bands aan ons voorgesteld en het lijkt maar niet op te houden. Eén van de bekendste stromingen in de metal is uiteraard de welbekende Gothenburg sound die bands zoals At The Gates, In Flames, Dark Tranquility en Soilwork introduceerden en honderden bands wereldwijd inspireerden.

Deze maand introduceert Pure Legend Records (sub-label van Pure Steel Records) een nieuwe Zweedse sensatie; The Embodied, die na een demo en een single te hebben uitgebracht nu met hun eerste langspeler op de markt komen. En goddomme, wat een heerlijk plaatje is dit! Al vanaf de opener 'As I Speak' krijgt de band me op het puntje van mijn stoel, grijpt mijn aandacht vast en laat vervolgens niet meer los. The Embodied treedt op dit album in de voetsporen van bovengenoemde landgenoten. Het verschil is echter dat men naast de Zweedse thrash en het Gothenburg stijl veel meer invloeden vanuit het traditionele metalhoek in hun muziek verwerkt en voornamelijk gebruik maakt van cleane vocalen. Daarmee onderscheidt de band zich van de rest van het genre en is met een sterke eigen benadering gekomen. De gebruikelijke screams worden maar sporadisch ingezet en voegen daadwerkelijk iets toe aan de muziek.

We hebben hier absoluut met een stel uiterst getalenteerde muzikanten te maken. De heren Chris Melin en Jon Mortensen komen met fantastisch gitaarwerk en de ritmesectie Agust Ahlberg/Axel Janossy houdt de nummers recht overeind. Zanger Marcus Thorell verdient extra aandacht door zijn fantastische performance op dit album. De man heeft een mooie, melodieuze stem maar klinkt tegelijkertijd ontzettend krachtig en komt geenszins zeurderig over (iets waar veel moderne bands vaak wel last van hebben). Met zijn veelzijdige stem schittert hij werkelijk op het album en tilt de muziek constant naar een hoger niveau. Voeg de fantastische productie van Andy La Roque (die ook nog een solo heeft ingespeeld op 'Heaven Burns Tonight') aan geheel toe en het plaatje is compleet. Ik kan onmogelijk een of twee songs als uitschieters noemen, want de nummers zijn allen even sterk en de plaat rockt van begin tot eind. Mijn enige punt van "kritiek” (en dit zeg ik echt niet vaak) is dat de plaat met 37 minuten ietwat aan de korte kant is, want dit smaakt verdomme naar meer. Dit is ongetwijfeld een van de betere debuut albums van het jaar! Hulde!