Orphaned Land - The Road To OR-Shalem

Orphaned Land - The Road To OR-Shalem

Label : Century Media | Archiveer onder different metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Wat ooit begon als een puberale uitlaatklep voor vier Israëlische studenten is verworden tot een internationale band die verschillende culturen nader tot elkaar wilt brengen, ongeacht afkomst, religie of politieke overtuiging. De naam Resurrection schoven ze weldra aan de kant toen brutale death metal werd verruild voor een melodieuzere soort muziek met invloeden uit hun streek, het Midden Oosten. Orphaned Land is uniek gebleken. Twintig jaar later hebben ze fans over heel de wereld, ook in Arabische landen waar dit totaal niet gebruikelijk is.

Er was al lang sprake van een dvd. Jarenlang was dit een gekoesterde droom. Eind oktober ligt ie in de winkels: een essentieel document voor de fans en voor elke metalfan welke stevige death metal met geraffineerde oosterse invloeden wel kan smaken. Een droom die in vervulling gegaan is: voor de fans en zeker ook voor de band. Het is meteen ook een dubbel dvd geworden en de diehardfan schaft zich natuurlijk de speciale editie aan met een bonus cd extra. De eerste dvd bevat het concert dat Orphaned Land gaf op 10 december 2010 in hun thuisstad Tel Aviv. Bijna twee uur lang zien we de band een begeesterd - zeg maar sacraal - optreden geven met authentieke videobeelden op de achtergrond. Het ruime podium biedt plaats aan vier extra muzikanten met inheemse instrumenten (percussie, bouzouki, fluit, enz.) De band zelf bestaat na al die jaren nog steeds uit de vier boezemvrienden, aangevuld met de knappe, enthousiaste drummer Matan Shmuely (hun vaste live drummer).

Het concert is het meest complete Orphaned Land concert dat je je kunt inbeelden. In sommige songs komen death metal roots aan de oppervlakte mits vette grunts van Kobi (hij wisselt nogal eens van outfit, net als zangeres Shlomit Levi), wild gitaarwerk van Yossi en Matti en de immer headbangende bassist Uri houdt alles in het gareel. 'The Storm Still Rages Inside' beschouwt men als een centraal nummer waar alles om draait en 'Sapari' doet de oosterse verfijning alle eer aan. Men weet een waar feest te bouwen en het publiek gaat daarin mee. Wanneer Steven Wilson van Porcupine Tree (tevens producer van hun laatste album 'The Never Ending Way Of ORWarrior') een akoestische versie van 'The Beloved's Cry' vertolkt - het eerste nummer dat opgenomen werd onder de naam Orphaned Land - kan je een speld horen vallen in de zaal. Het is een emotioneel concert waar de band toont hoe veelzijdig en getalenteerd ze zijn. Grappig is dat het publiek toch wel anders omgaat met deze muziek dan in onze contreien, soms lijkt het wel een concert van een popband, met wuivende handjes en op en neer springen. Vreemd… althans in onze perceptie.

De tweede dvd is eveneens erg speciaal. Het begint met nog een aantal live opnamen. Vooreerst twee songs met de 60-jarige Yehuda Poliker, een rockmuzikant welke de jongens in hun jeugd als voorbeeld zagen en in één van zijn songs hebben ze ook de naam Orphaned Land gevonden. Er volgen nog drie vrij heftige songs (ook goede opnamekwaliteit live!) en een moment waarop drums en percussie even in de kijker staan. Het meest interessante hier is echter de documentair van een half uur dat de band volgt sinds het begin en heel het verhaal uit de doeken doet met boeiende details. De videoclips van 'Sapari', 'Ocean Land' en 'Nora El Nora' en een fotoreeks sluiten dit fantastische encyclopedische document over de beste band uit Israël af op een mooie wijze. Prachtig, prachtig, prachtig!