Smargroth - Empyreal Cycle

Smargroth - Empyreal Cycle

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black/pagan metal

Marcel H. : Zoals algemeen bekend wordt het steeds moeilijker om goede originele muziek te brengen. Wat doe je dan als band? Hopelijk wat deze Slovenen van Smargroth doen, gewoon goed geproduceerde niet originele muziek verdomd goed brengen. In dien mate dat niemand meer over originaliteit zeurt. Bij het beluisteren van dit plaatje heb ik dan ook maar een nummer lang de gedachte gehad "zucht, ik ken dit nou wel”. Vanaf nummer twee 'Echoes Within' tot en met afsluiter 'Last Illumination' heb ik lekker zitten genieten van de prima uitgevoerde licht melodieuze black metal die ook nog eens heerlijk vet klinkt. Ogen dicht en je mee laten nemen naar landen ver weg waar tovenaars nog draken en andere monsters bevechten. Als ik er een keer echt kritisch voor ga zitten, kan ik stellen dat alles al eens door andere bands gedaan is, riffje van die, solo van die, zanglijn van die. Maar verdorie nergens kan ik precies aangeven wie dat dan precies gedaan heeft, dus doet Smargroth het wel heel erg verdomd goed. Alleen, jongens, waarom nou een fade out in een aantal nummers? Als ik godverdomme ergens een schurfthekel aan heb, zijn het wel fade outs. Ach, niet zeuren, ouwe zuurpruim, geniet nou maar gewoon van een lekker doortimmerde plaat zonder pretenties. Als je zonodig pretenties wil, zijn er genoeg platen en misbaksels te beluisteren zoals de nieuwe Opeth of de Lou Reed Metallica samenwerking. Nee, geef mij dan maar goed uitgevoerde pretentieloze on-originaliteit in de vorm van dit 'Empyreal Cycle'