Venom - Fallen Angels

Venom - Fallen Angels

Label : Spinefarm | Archiveer onder black metal

Ramon : Wat kan ik zeggen over Venom dat nog niet gezegd is? Je moet Venom gewoon kennen, ook al vind je er geen reet aan, wat ik me dan weer niet voor kan stellen. Ik weet nog goed dat ik als beginnend rockertje Iron Maiden net verdroeg en dus wel hardock (zo noemde men dat vroeger) programma's op tv kon kijken. En daar kwam 'Seven Gates Of Hell' voorbij en ik wist zeker dat hier zo ongeveer het engste bandje ooit moest staan. Ik was acht of negen jaar. Een paar jaartjes later, met een berg aan extra luisterervaring, liep ik tegen een sampler op waar Venom op stond en het hek was van de dam. Geen band heeft me meer geld gekost. Ik heb bijna alles op zowel cd, lp, cassette en nog een aantal picture disks ernaast. Venom gaf een nieuw te creëren genre alvast een naam, met het nummer 'Black Metal', dat uiteraard in bijna niets meer lijkt op wat we er tegenwoordig onder verstaan. Tekstueel en visueel was Venom ook de overtreffende trap van alles wat ooit voor ze kwam en menig band evenaart dat spektakel nog steeds niet. En als je eenmaal een show van ze gezien hebt, dan weet je waar ik het over heb. Venom gaf alles terug aan zijn Legions (de naam voor hun fans). En dat ze niet in het verleden hoeven blijven hangen, laten ze zien met hun nieuwe album, 'Fallen Angels'. In het interview elders in dit issue vertelt zanger Cronos het belang van nieuwe albums voor de band.

Ik ben van mening dat als het nummer 'Nemesis' de opener was geweest de impact groter was geweest, maar een kniesoor die daar op let. Wat verder enorm in het oog springt is dat, naast de gebruikelijke blasfemische titels en odes aan de muziek die Cronos groot heeft gemaakt, er zowaar een nummer voorbij komt met de titel 'Punk's Not Dead'. Ofschoon punks en metals over het algemeen redelijk met elkaar overweg konden, was het doorgaans zo dat ze elkaar muzikaal nooit zo lagen. Maar dat is natuurlijk andere koek voor de generatie voor mij, waar Cronos ook toe behoort, die zowel punk als metal in hun muziek verwerkten. Ook daar geeft hij uitleg over in datzelfde interview. Fucking Hell yeah! En bij 'Lap Of The Gods' durf ik voorzichtig te vermoeden dat het een subtiele verwijzing is naar het Kate Bush nummer 'Sat In Your Lap', waar Cronos ten slotte ongegeneerd fan van is. En terecht. Er zit overigens een opmerkelijk dromerige passage in, gevolgd door "are you ready bitch? Let's go”.

Dat Venom nooit echt Venom is zonder Cronos staat wat mij betreft buiten elke discussie. Maar dat kun je misschien ook wel zeggen van Mantas. De discussie dat het alleen telt in de legendarische bezetting mag je met je vrienden gaan voeren, ik vond dat met 'Resurrection'' een 100% Venom schijf was gemaakt, volgens modernere ideeën. Maar als bekend is Mantas nu ook weg en gitarist La Rage slaagt er vrij behoorlijk in het geluid van zijn legendarische voorganger na te doen, wat ook van de stijl gezegd kan worden. Je hoort het verschil wel, maar het is te aanvaarden. En dat is zo ongeveer het belangrijkste wat je moet weten, want mensen die zitten te wachten op de vibe uit de begindagen, het spijt me hoor. Ik kan me voorstellen dat je zou willen dat je vrouw er nog uitzag als dertig jaar geleden toen je met haar getrouwd bent, maar verder ontwikkelen zaken zich gewoon door. Venom gaat door, met respect voor het verleden en oog voor het heden. En ja, mijn eindoordeel is lichtelijk gekleurd door mijn voorkeur, want waarom zou je een fantastische band als deze laten beoordelen door iemand die er een hekel aan heeft. No way, Venom verdient de eerbied en respect van een insider. They were the first, too loud for the crowd.