Eyeconoclast - Sharpening Our Blades On The Mainstream

Label : Downfall Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Wilco : Gave bandnaam, en gave titel van de EP. Maar daar ben je er nog niet mee uiteraard. En als je dan uit Italiƫ komt moet je extra op je hoede zijn, getuige het grote aantal cheesy bands wat daar vandaan komt. Maar wees gerust, dit rost, beukt, ramt, gorgelt, stinkt, pruttelt, krijst en swingt als een dolle. Slechts drie nummers vinden we op 'Sharpening Our Blades On The Mainstream', maar men geeft een visite kaartje af om u tegen te zeggen. Bij deze: U.

De mix van typische US death metal (Cannibal Corpse, Malevolent Creation etc.) en Europese melodieuze death metal (Bloodbath) is gewoonweg sterk en buitengewoon bruut. Men is technisch zeer begaafd, maar weet ook gewoon fijne hak en beuk passages te schrijven, zodat het meer is dan complexe wiskunde. Het tempo varieert van snel naar heel snel en ultra snel, de vocalen van laag naar hoog en ritmes van totale chaos naar heerlijk pakkend. Bovenal staat het bol van de agressie en is de productie fantastisch. Zelf ben ik geen liefhebber van die ultra snelle US Death metal, maar deze heren weten er door de melodieuze kant een leuk pakketje van te maken. Het ene moment heb je geen grip op de zaak en laat je het komen en het andere moment swing je lekker mee. Afwisselend, maar wel coherent. Luister trouwens eens goed naar die drummer, dat is een wondermens.

Binnenkort schijnt hun eerste full-length uit te komen, laat maar komen. Dit is verplichte aanschaf voor alle liefhebbers van ultra brute, maar toch pakkende death metal. Luistertips? Alles! Er is nog hoop voor de Italiaanse metal.