Exxplorer - Vengeance Rides An Angry Horse

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Frank V. : In de jaren tachtig van de vorige eeuw bestond er het Frans platenlabel Black Dragon Records. Weliswaar hebben ze niet echt veel succes gehad, maar er zitten een paar klassiekers tussen de toenmalige releases. Denk hierbij aan het debuut van Candlemass ('Epicus Doomicus Metallicus') of Heir Apparent's 'Gracefull Inheretance'. Mocht je deze platen nog niet in bezit hebben, dan ga maar gauw zoeken. Nog een andere US metal band die onderdak kreeg bij Black Dragon Records was Exxplorer, en hun debuut album 'Symphonies Of Steel' was een prima typische US metal plaat. Zo snel als het label opkwam zo snel ging het ook weer bergafwaarts, en ook Exxplorer viel weer snel terug in de underground en produceerde nog een enkele demo. De rust keerde weer en na een opleving midden jaren negentig, die trouwens niet echt succesvol was, kwam er wederom een stilte voor lange tijd. Tot nu vijftien jaar later, na enkele festival optredens vorig jaar heeft de band het tijd gevonden voor de volgende come-back. Ditmaal heeft men een contract ondertekend bij Pure Steel Records en is de nieuwe plaat 'Vengeance Riders An Angry Horse' op ons los gelaten.

Op het internet schieten de superlatieven om je oren. "De band is terug van weggeweest”, "een super album”, en ga zo maar door. Ik heb de plaat nu vele malen geluisterd, en ik begrijp mijn collega recensenten heel goed. Het is inderdaad terug naar de oorsprong, pure US metal, en voorbeelden zijn er volop te noemen. Metal Church, Vicious Rumors, Culprit, Omen, en zo kan ik wel doorgaan. De vraag is echter of we hierop zitten te wachten. Een track als het instrumentale 'The Vengeance' met het geweldige dubbel gitaarwerk is heerlijk te noemen, maar opener 'Gypsy' laat op mij een simpele indruk achter. Ook 'Glory Hunter' is voor mij niet meer dan een doorsnee Omen-achtig nummer zonder enige spanning. Het rustige 'As The Crow Flies' is een prima deuntje maar zanger Lennie Rizzo is in mijn ogen niet geschikt voor dit gevoelig nummer. Daarmee is zeker niet gezegd dat de zanger niet geschikt is, in 'Valley Of Doom' komt hij weer prima voor de dag.

Dus ben je in de stemming om de roemruchte US metal te herbeleven dan is dit Exxplorer wel iets voor jou. Op zich is 'Vengeance Riders An Angry Horse' een prima plaat, maar om het nu de hemel in te schrijven is wat overdreven.