Elks - Destined For The Sun

Elks - Destined For The Sun

Label : Tee Pee Records | Archiveer onder different metal

William Kampen : Het is voor mij vaste prik om structureel de website van Teepee Records in de gaten te houden. De reden hier voor is erg simpel; alles wat via dit label uitgebracht wordt, vind ik fantastisch. Ten minste, tot nu toe vond ik alles fantastisch. Een tijdje terug ging ik weer eens hun website bestuderen en plots hoorde ik een vieze sludge riff in m'n oren kruipen die ik niet kon plaatsen. Dus mijn vizier verplaatste zich richting de muziekspeler op de pagina en daar zag ik de naam Elks staan. Deze heren uit Brooklyn brengen met 'Destined For The Sun' hun eerste album uit wat overigens erg kort is voor een album in dit genre, namelijk een 22 minuten kort.

In dit kleine tijdsbestek wordt er een rauwe sludge metal/psychedelische/shoegaze combinatie op je afgevuurd, waarbij namen als Kylesa en Black Flag niet ver weg liggen. Goeie poep dus! Goeie, dikke, krakende poep waardoor de hersenmassa langzaam je oren uit sijpelt, via je been de grond op drupt, waarbij je vervolgens uitglijdt over die rommel en op je smoeltje valt, waardoor je hoogstpersoonlijk de nieuwe album cover bent van menig goregrind band. Maar goed, ik zie dat ik ietwat doordraaf. 'Destined For The Sun' is overigens een concept album. Elks focust zich op dit album op het sci-fi thema. Dit schijfje vertelt het verhaal van een rustige planeet, welke overgenomen wordt door een ruimterijk nadat ze de originele bewoners op een ruimteschip hebben geplaatst en richting de zon hebben gebonjoured. Een Rift Wurm redt hun en stuurt ze een andere kant op, waar dit volk een nieuwe start maakt en wraak zweren op het ruimterijk. Dit thema voegt ontzettend veel toe aan het album en daarom vind ik het ook jammer dat het album maar zo kort duurt. Met een beetje fantasie had het verhaal wel wat ruimer uitgeschreven kunnen worden met een positief effect op de lengte van het album. Een album dat niettemin zeker de moeite van het beluisteren waard is.