Dr. Living Dead! - Dr. Living Dead!

Dr. Living Dead! - Dr. Living Dead!

Label : High Roller Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : High Roller Records behoort tegenwoordig tot één van mijn meest favoriete labels. Die jongens hebben echt de gave om met sommige van de beste, meest obscure old-school underground bands aan te komen en zijn ook nog eens gespecialiseerd in vinyl!

Eén van de bands die ze onlangs aan ons voorstelden was het Zweedse Dr. Living Dead, die in augustus hun titelloze debuut op de mensheid losliet op vinyl, en deze maand ook met de CD-versie op de markt komt. Uiteraard moet je, net zoals het bij het gros de label's releases het geval is, geen seconde originaliteit of vernieuwing verwachten. Dit jonge kwartet speelt een behoorlijk ouderwetse vorm van speed, thrash en crossover, rechtstreeks uit de jaren tachtig. Deze plaat heeft alles wat een goed album in dit genre nodig heeft. Krachtige riffs, genoeg afwisseling tussen snelle riffs en mid-tempo stukken, een behoorlijk hoog mosh- en headbanggehalte en geflipte zang. Muzikaal moet je het zoeken bij het oeroude werk van Slayer, Suicidal Tendencies, S.O.D., D.R.I., Anthrax, Nuclear Assault, Testament, Destruction en Tankard, en meer recentelijk Municipal Waste en Gama Bomb, met een zanger die ergens tussen Tom Araya (Slayer), Joey Belladonna (Anthrax), Mike Muir (Suicidal Tendencies), John Connely (Nuclear Assault) en Billy Milano (S.O.D.) zit.

Het album bevat dertien krachtige songs, die alle even overtuigend zijn. Het album zakt geen moment in en na 36 minuten snak je alleen maar naar meer. Net als bands zoals Tankard, S.O.D. en Municipal Waste hebben deze jongens ook een gezonde dosis humor. Kijk alleen maar naar songtitels zoals 'Kerry Burger King', 'Slime From Above' of 'My Brain Is For Sale', filmreferenties 'Kindergarten Cop', 'Gremlins Night', 'Chucky', 'Hard Target', 'Revenge Of John' (John McClane van 'Die Hard' films) en ga zo maar door. Zoek de hoesjes van hun beide demo's op en u begrijpt waar het heengaat. Over het feit dat men optreedt met dooskopmaskers nog maar te zwijgen. Toch, muzikaal gezien, heb ik geenszins het gevoel dat we met een parodieband te maken hebben. En al zou het? Het ding beukt van begin tot eind, zorgt voor een heerlijk gevoel van nostalgie en klinkt gewoon fantastisch. Eighties thrashfetisjisten moeten dit ding gewoon in huis halen, en de rest moet gewoon zijn muil houden!