Antichrist - Forbidden World

Antichrist - Forbidden World

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : High Roller Records behoort tegenwoordig tot één van mijn meest favoriete labels. Die jongens hebben echt de gave om met sommige van de beste, meest obscure old-school underground bands aan te komen en zijn ook nog eens gespecialiseerd in vinyl!

Deze maand laten ze ons o.a. kennismaken met het Zweedse Antichrist, die met 'Forbidden World' hun debuut op de wereld loslaat. Uiteraard moet je, net zoals het bij het gros de label's releases het geval is, geen seconde originaliteit of vernieuwing verwachten. Dit jonge kwartet speelt een behoorlijk ouderwetse vorm van thrash, speed en black metal, met daarbij regelmatig een knipoog naar de traditionele hoek. Wat je krijgt is snelle, scherpe gitaren, pakkende riffs, flitsende solo's en een heerlijke grafstem die ergens tussen Tom Araya (ten tijde van 'Show No Mercy'), Schmier (ten tijde van 'Sentence Of Death' en 'Infernal Overkill') en Jeff Becerra (Possessed) ligt. Muzikaal moet je het ook zoeken in het hoekje Slayer, Kreator, Destruction, Exodus, Possessed en consorten, in hun dagen van weleer. Voor meer recente vergelijkingen kunt je een beetje denken aan bands zoals het Noorse Infernö, Nocturnal Breed of Gehennah. Het geheel garandeert een ware thrash- en headbangfestijn en het kwartet maakt het je onmogelijk om stil te blijven zitten. De oubollige productie voldoet misschien niet aan de hedendaagse standaarden, maar past wel perfect bij de muzikale stijl van Antichrist, en persoonlijk vind ik de krakerige sound geen moment storend.

Uiteraard zijn er tegenwoordig honderden bands die hetzelfde trucje doen, maar Antichrist heeft het voor elkaar gekregen om elk nummer ondanks het gebrek aan originaliteit interessant te houden. De tempo ligt over het algemeen aardig hoog, maar de heren komen met genoeg variatie om de boel interessant te houden. Zelfs tijdens het acht minutendurende, instrumentale 'Minotaur' (die naar mijn mening zwaar geïnspireerd is door Maiden's 'Transylvania') zakt men geen moment in. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat 'Forbidden World' een must is voor thrash- en eighties fetisjisten! Het album verschijnt trouwens zowel op CD als op vinyl. Dat laatste uiteraard in een zeer gelimiteerde oplage.