Regicide Decease - Anatomy Of Sickness

Regicide Decease - Anatomy Of Sickness

Label : Psycho Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Wederom krijg ik een confrontatie met een wedstrijdje moeilijk kijken. In vaktermen heet dat "evil eye”, in het dagelijkse burgerleven chagrijn. Hoort er een beetje bij, maar ik ben er onderhand niet zo heel erg meer van onder de indruk. Dit komt overigens geheel voor rekening voor zanger Xaos Oblivion, waarvan ik maar eens even hardop het vermoeden uitspreek dat zijn ouders hem altijd anders riepen voor het eten. De overige bandleden staan er wat normaler op. Ook qua artwork schuwt de Poolse band het cliché niet. Ze verzuimden een biografie mee te sturen, maar enig onderzoek wijst uit dat ze rond 2008 begonnen moeten zijn en dat dit hun eerste release moet zijn. Tot zover de bijzaken. Oh ja, ze zetten zich in tegen de opmars van de MP3 en willen aansporen originele werkjes aan te schaffen.

Laat ik de muziek inleiden met het citaat dat de band geen vocoder gebruikt, want dat willen ze zelf wel heel graag kwijt. Dat is heel goed, maar net zo verhelderend als de opmerking dat ze totaal geen reggae invloeden gebruiken, waar ik mijn hand overigens best voor in het vuur wil steken. De Poolse band maakt agressieve, op smerige thrash gebaseerde death metal, die in de jaren negentig niet had misstaan. De solo's zijn ook erg sterk, hoewel licht standaard, ik doe het ze niet na. De zang is woest grommend en ik vraag me af of het mogelijk is dit een hele set vol te houden. Maar gaaf is het wel. Veel bands hebben dit voor ogen als ze beginnen, sommige halen het, sommigen gaan er overheen, maar de meeste bands halen dit niveau bij lange na niet. Ik vergeef ze dan ook een totaal gebrek aan originaliteit, omdat de vibe een hoop goed maakt.