Einherjer - Norrøn

Einherjer - Norrøn

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black metal

Vera : De geschiedenis van het (heropgerichte) Einherjer gaat terug tot 1993. Toen richtten Frode Glesnes (zang, gitaar) en Gerhard Storesund (drums) de band op. Einherjer is één van de eerste Viking metal bands (net als Thyrfing), ware voorvechters van een genre dat pas een decennium later ongemeen populair zou worden. De Noren brachten geregeld albums uit en wisselden bijna even dikwijls van platenmaatschappij. Ondanks een tour met opkomende act Cradle Of Filth en succesvolle concerten in de Verenigde Staten zijn ze nooit de cultstatus ontgroeid. In 2003, na het uitstekende 'Blot' album, gooiden zij de handdoek in de ring en zouden zich op luchtigere wijze bezighouden met de thrash metal band Battered.

Maar… er is nog hoop. Misschien kan Einherjer alsnog succes en respect afdwingen met 'Norrøn', hun comebackalbum na de aangekondigde reünie in 2008. In 2009 waren ze her en der al te zien op festivals en in dat jaar kon ik hen ook aan het werk zien tijdens het Paganfest. Dat smaakte naar meer! In december 2010 was een deal met een nieuw label (Indie Recordings) rond en de herfst gaan we in met een stevige brok Viking metal zoals het hoort. Geen vrolijke huppeldansjes op volkswijsjes, maar ruw en krachtig gedeclameerd in de Noorse taal. Het kernduo wordt versterkt met gitarist/bassist Aksel Herløe en de drie muzikanten overtreffen zichzelf.

In de eerste twaalf minuten van 'Norrøn Kraft' voel ik al meermaals kippenvel rijzen. De robuuste basis van snerpend riffwerk wordt verfraaid door klassieke, filmische arrangementen. Het resultaat is origineel en erg episch, ja zelfs monumentaal. Dit is erg Noors, maar dat geeft de titel ook al aan. Dit is even dreigend als hun collega's van Vreid, soms met een vleugje Immortal, maar tjokvol prachtige melodieën met een weidse atmosfeer. Neem alleen al de gitaarsolo's die beurtelings links en rechts uit je speakers vlammen en je merkt dat klassieke heavy metal eveneens vertegenwoordigd is. De verhalende, ruwe stem van Frode krast door dit alles heen. Na zeven minuten weerklinkt een statig orgel met monolithische riffs, terwijl koorzang er een verheven tintje aan geeft. Akoestische gitaren en bombastische arrangementen leiden naar de finale black metal uitval. Wat een knaller van jewelste om van start te gaan. Heerlijk riffwerk met dramatische orkestrale samples beheersen het nors gezongen 'Naglfar' om dan plots semi-akoestisch uit te faden in het geluid van klotsend water.

Heidense koren spelen een grote rol in het uitgelaten 'Alu Alu Laukar' (een cover, zo blijkt). Het meest aanstekelijke nummer van de plaat is 'Varden Brenne'. Je zou het de 'Alma Mater' (Moonspell) van dit album kunnen noemen: een zalige interactie tussen schorre zang en onverstoorbare koorzang! Let op de spanningsbogen tussen gitaren en massieve koorzang, maar ook op de vurigheid der gitaarsolo. Lange, instrumentale stukken zijn fantastisch opgebouwd, met heel veel melodie in het gitaarwerk. Zowel snelle black metal als slepende stukken vinden we in het acht minuten durende 'Atter På Malmtings Blodige Voll'. Het einde met akoestische gitaren is de voorbode van het rustige 'Balladen Om Bifrost'. Beklijvend hoe drums en koren op een kordate manier invallen. Een vocaal hoogstandje is dit, met cleane zangbijdrage van Eirik Svendsbø (Dawn Strider, Gravemachine). Wil je weten hoe degelijke Viking metal hoort te klinken, schaf dan onmiddellijk 'Norrøn' aan. Einherjer is terug, en hoe!