Stormwind - Resurrection

Stormwind - Resurrection

Label : Massacre | Archiveer onder

Jack The Jester : Dit alweer de 4e plaat die Thomas Wolf vol speelt onder de band naam Stormwind. Wolf, de Zweedse meestergitarist die in 1997 als eerste Zweeds een uitnodiging kreeg voor het "International Guitar Festival" in Frankrijk heeft deze schijf ook geproduceerd en heeft dat niet onverdienstelijk gedaan.

Het is een uptempo Metal plaat geworden met veel ruimte voor instrumentaal geweld die qua stijl richting Dream Theater gaat met de snelheid van Rhapsody. Het is wat de vocalen betreft echt een groeiplaat geworden. In eerste instantie was ik niet zo te spreken over de wat matig uitgevoerde zang van Thomas Vikström, maar ik heb hem nu al een week in mijn CD speler liggen en het wordt steeds beter, de stem zorgt voor meer balans in de productie. Helaas voor de fans moeten ze weer opzoek naar de import bak want ook hier is de Japanse versie uitgebreider dan de Europese. In Europa mogen we het met 9 nummers doen terwijl de Japanners verwent worden met 2 tracks extra (10. Spellbound & track 11. Seven Seas (Radio Edition). En nu de muziek, "Phoenix Rise", het als een sage openende nummer is eigenlijk alleen maar de inleiding voor "Ship Of Salvation", die meteen laat horen dat Patrick Johanson de dubbele klopper op zijn drumstel met overtuiging weet te gebruiken. Dit is een lekker catchy nummer geworden met meezing waarde. Het wat logger openende "Souldance" is dus typisch wat ik bedoelde met een groei plaat, de vocale partij is hier behoorlijk wennen, het is dat het intrumentale gedeelte het in eerste instantie interessant weet te houden. "Seven Seas" is de ballad op de plaat en opent naar verwachting, de stem van Vikström en het pianospel van Kaspar Dahlqvist maken het een echte tranentrekker. "Passion", de 5e track opent meteen Metal, geen opbouw maar meteen 'van dik hout zaagt men planken'. "Blinded Eyes" is weer een beetje een meezing nummer, wat gevolgd wordt door het toppertje van de CD : "Symphonia Millennialis". Dit nummer is opgedeelt in 3 gedeeltes : 1-Nascentia, 2-Resurrection, 3-Renascentia. Dit klassiek geladeerde nummer van bijna 9 minuten met Heavy Metal invloeden is compleet instrumentaal en laat de muzikanten helemaal uit hun dak gaan, het vertoont heel veel gelijkenis met Dream Theater (en dat is een compliment).

Er zit dus potentie zat in deze band en dat belooft wat voor de toekomst. "Samurai" opent weer met dubbele bass die verbazend makkelijk wordt gevolgt door Andreas Olsson op zijn bas. Dit nummer is in eerste instantie een makkelijk nummer, tot je het middenstuk hoort met instrumentaal gejongleer. De afsluiter (voor de Europese CD), "Holy land", geeft wat meer ruimte voor de keyboards en is een zeer fraaie afsluiter geworden. Het is niet moeilijk te raden wie er van grote invloed zijn geweest op Wolf, zeker niet als je weet dat hij ook heeft meegedaan aan een tribute voor Yngwie J. Malmsteen en een tribute voor de helaas overleden power-drummer Cozy Powell.

Dit is in mijn ogen niet zo maar een CD geworden, dit is een echte KOOP plaat. Een cijfer geven vond ik in eerste instantie erg moeilijk omdat het een groeiplaat was, maar omdat ik hem nu een week beluister kan ik hem gerust een 9.5 geven.