Ravage Machinery - The Dystopian Tide

Ravage Machinery - The Dystopian Tide

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Demo

Sicktus : Veel releases uit Finland deze maand! Ravage Machinery komt uit de koude noordelijke helft van Finland en de heren zijn sinds 2004 bezig. Dat heeft nu na een tweetal demo's een EP opgeleverd. 'The Dystopian Tide' wordt door het vijftal in eigen beheer uitgebracht, maar gelet op de mate van professionaliteit die men aan de dag legt, gekoppeld aan de wijze waarop de band zich weet te verkopen en niet in het minst de muzikale capaciteiten van het kwintet, zou het me niet verbazen als ze snel worden opgepikt door een label dat de moeite neemt om boven de 66e noorderbreedtegraad te scouten.

Net als de twee voorgangers is 'The Dystopian Tide' een themaplaat(je) over een voor de mensheid en onze maatschappij niet zo positief toekomstbeeld. De Finnen trakteren de luisteraar op een ruime twintig minuten aan lomp groovende death metal, met een zwaar gitaargeluid, afgewisseld met agressieve thrash en precies genoeg pakkende melodie om memorabele nummers te creëren, zonder in te hoeven leveren op heaviness. 'Collapse To Retaliate' had zomaar een Jungle Rot nummer kunnen zijn! Beide gitaristen weten prima de weg op hun fretboard en de ritmesectie is strak en legt een heerlijke groove neer. Zanger Jukka Haarala tenslotte heeft een prima dragende strot en met zijn articulatie is niet veel mis. De band zou zich nog meer kunnen onderscheiden door meer met de verwoven gelaagdheid in het gitaarspel op afsluiter 'March Of The Consumed' te doen, dat een licht dreigende en melancholische sfeer weet te creëren. De heren zijn echter op de goede weg! De tracks zijn gratis te downloaden op de website van de band. Als je de vier tracks erg waardeert: er is ook een optie om ze te kopen.