Jag Panzer - Mechanized Warfare

Jag Panzer - Mechanized Warfare

Label : Century Media | Archiveer onder

Ferdi : Vorig jaar rond deze tijd zette de Amerikaanse cultband Jag Panzer middels het uitstekende Thane to the Throne een grote stap in de richting van de lang verdiende erkenning. Nu, een jaar later, ligt alweer de opvolger voor me. Wederom een typische Jag Panzer geluid, waarop traditionele metal in een licht symfonisch jasje wordt gestoken. De nummers 'Take to the sky' 'Hidden in my eyes', 'Power Surge' en 'Frozen in Fear' laten dan ook de band van haar meest traditionele kant zien. Een ander verhaal bijvoorbeeld is het Helloween (Andi Deris periode)-achtige 'The Scarlet Letter', terwijl men op het derde nummer 'Unworthy' het over nog een andere boeg gooit: het nummer is langzamer, epischer en maakt gebruik van violen. Helaas is het de stem van Harry 'Tyrant' Conkling die het niveau flink omlaag trekt. Overigens is dit niet het enige nummer waar dit bij geldt: diverse nummers hebben last van dit euvel. Dit wordt overigens ruimschoots gecompenseerd door de muzikale capriolen van gitarist Mark Briody, die de ene flitsende solo naar de andere uit zijn mouw schudt. Luister maar naar het Megadeth-achtige 'Choir of Tears' of het door Iced Earth genspireerde 'Cold is the Blade' en je weet wat ik bedoel. Toch is deze cd niet de succesvolle opvolger die Thane to the Throne had verdiend. Alhoewel er geen onverdienstelijke nummers op deze cd staan, heb toch het gevoel dat het materiaal niet genoeg is uitgewerkt. De songs hadden compacter en pakkender gekund en de cd had uitgebalanceerder gemogen. Ik vermoed dat de band na het succes van de voorganger onder grote druk stond om een opvolger te maken en dat dit ten koste is gegaan van de kwaliteit van de songs is jammer. Er had meer in dit album gezeten dan wat er uit is gekomen.