The Horde - Thy Blackened Reign

The Horde - Thy Blackened Reign

Label : Stormspell Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Deze Amerikaanse maniakken ken ik nog van hun debuut EP 'From Empire To Ashes' uit 2008. Destijds was ik aardig gecharmeerd met het mengelmoes van allerlei soorten ouderwetse metal die de heren ons voorschotelden. De overdreven heldhaftige teksten over krijgers, Walhalla, krijgsvelden en de glorie der metaal met een korreltje zout genomen, wist The Horde bij mij altijd een glimlach op de smoel te toveren.

Het kwartet slaat nu weer toe met hun eerste langspeler, 'Thy Blackened Reign' en gaat in principe verder op het oorlogspad dat ze ook op de EP bewandelden. De band's wortels liggen diep in de tachtiger jaren. Thrash en NWOBHM dienen als basis, maar men refereert ook regelmatig naar punk, death, black en traditionele heavy metal. En ja, elk nummer afzonderlijk bevat invloeden van al de bovengenoemde metalvarianten. De oude geest van Venom en Celtic Frost zijn overduidelijk aanwezig en hier en daar komt ook oude Bathory dik naar boven. De traditionele heavy metal uit zich vooral in de epische gitaarriedeltjes die regelmatig komen opduiken en de boventoon voeren. Voeg daar ook nog vergelijkingen met Morbid Angel, oude Napalm Death, oude Kreator, Sodom en Destruction aan toe en je weet ongeveer wat je te wachten staat. Een dergelijke aanpak doet me af en toe denken aan bands zoals Demoniac, Swordmaster of Skeletonwitch. Al zijn deze bands veel makkelijker te labelen dan The Horde.

Ik moet zeggen dat de heren me wederom aardig weten te charmeren. Ik moet echter ook zeggen dat 'Thy Blackened Reign' iets chaotischer is uitgevallen dan voorheen en daarom niet echt makkelijk te verteren is. De schelle productie helpt daar ook niet aan mee. De ouderwetse productie (het album is analoog opgenomen) heeft zeker zijn charmes, maar gezien het chaotische karakter van de muziek, had dit wel minder schel gekund wat mij betreft. Ik kan me nu namelijk goed voorstellen dat velen de band niet serieus zullen nemen. En dat is jammer, want hoe je het ook wil noemen; dit is op en top METAL! Old-school fanaten moeten deze band echt een kans geven.