Sabaton - World War Live - Battle Of The Baltic Sea

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Je zult maar de vaste man zijn bij een metal magazine voor Sabaton. Dan heb je het knap druk. Deze oorlogsveteranen brengen namelijk erg veel materiaal uit en daarbij treden ze ook nogal vaak op. Het meest recente offensief van dit Zweedse leger is een live registratie. De munitie bestaat uit een live CD en een DVD. De DVD is vast en zeker door een U-boot getorpedeerd, want wij hebben slechts de CD in een Rode Kruis pakket ontvangen. Na veel zoeken ben ik er nog niet achter waar deze slag heeft plaatsgevonden, maar gezien de titel en de aankondigingen gok ik op Zweden. Niet gek op zich.

Ik heb dit album alleen op een laptop kunnen luisteren en daar is het geluid natuurlijk niet zo bijster goed, maar ik heb wel een aardig beeld kunnen krijgen. Het geluid is in het begin van het album wat slap, later merk je pas echt de toegevoegde waarde van een live album. Valt opvalt is dat de keyboards harder in de mix staan dan op de reguliere albums en dat de drums wat feller klinken. Op vocaal gebied vallen de koortjes natuurlijk weg en dat is toch wel echt spijtig, want de refreinen komen zo wel minder krachtig over. Maar de melodieën zijn zo opzwepend, episch en worden nog fanatieker gebracht zodat dat gemis weer enigszins gecompenseerd wordt. Het feit dat zanger Joakim echter niet kan zingen komt nu wel wat duidelijker naar voren. In totaal komen er op de CD vijftien nummers voorbij die je als fan al tientallen malen gehoord hebt. Leuk is de bonustrack 'Swedish Pagans', die gaat er goed in. Groot gemis zijn echter 'Panzerkampf'en 'Screaming Eagles'. Dat zijn naar mijn idee de meest bombastische, opzwepende Sabaton nummers en die staan er uitgerekend niet op…jammer jammer. Het treurige, edoch fantastische 'The Price Of A Mile' is er gelukkig wel bij. Het publiek is zo te horen erg in haar nopjes met het optreden, want men blijft enthousiast en zingt gedeeltelijk lekker mee. En zo hoort het ook natuurlijk. Deze burgeroorlog wordt door beiden zijden gewonnen.

Is dit nou een essentieel album? Nee, de sfeer is leuk, de keyboards nog leuker, maar de nummers komen op de albums beter uit de verf. Dit is voor de live freaks en de fans die alles willen hebben. Ik kan me voorstellen dat de DVD heel wat meer meerwaarde heeft, want een optreden van deze jongens is altijd feest.