Skálmöld - Baldur

Skálmöld - Baldur

Label : Napalm Records | Archiveer onder black metal

Vera : Wanneer een band uit IJsland komt, zijn de verwachtingen altijd hoog gespannen. Enkele jaren terug wist Solstafir me te verrassen met het sterke debuut 'Masterpiece Of Bitterness' en de opvolger 'Köld', nu is er een nieuwe band afkomstig uit Reykjavik die het predicaat beloftevolle nieuwkomer helemaal waarmaakt. Skálmöld is de naam en zij gingen niet over één nacht ijs om van 'Baldur' een beklijvend meesterwerk te maken. Sinds de oprichting in augustus 2009 werd er met man en macht (zes muzikanten) gewerkt aan dit conceptalbum. Baldur is de protagonist van dit verhaal. Aanvankelijk is hij een welgesteld man met een gelukkig familieleven. Plots verandert dit wanneer een onbekende vijand zijn landgoed verwoest en zijn familie uitmoordt. Met twee van zijn overlevende krijgers gaat hij op pad om zijn vijand te wreken. De muziek is een wervelend avontuur doorheen de ruwe natuur van IJsland, een tocht die dramatisch eindigt, maar sterk tot de verbeelding spreekt.

Meteen van bij de intro 'Heima' merk je dat hier een originele band aan het werk is. De epische samenzang heeft wel wat weg van Asatru gezangen en vormt de prelude naar 'Aras', waar Skálmöld zijn metalen kant toont. Die is ruw, met gepaste robuustheid en klassieke gitaarpatronen, terwijl de zang intens maar toch verstaanbaar is. Tenminste, mocht je de inheemse taal spreken, want alle teksten zijn in een soort IJslands waar de inwoners soms zelfs enige poëtische achtergrond moeten hebben alvorens te kunnen volgen. Kloeke samenzang en het gebruik van een hobo zijn karakteristieken die Skálföld een heel eigen geluid geven. Daarom heeft een song als 'Sorg' naast stuwende gitaren ook akoestische passages, terwijl orgel een episch tintje toevoegt. De band gaat in sommige songs ook over tot pure rock 'n roll, zo doen sommige stukken in 'Upprisa' me aan punk denken en kan het hoekige 'För' naast Motörhead gaan staan. Let wel, altijd doorspekt met stukken met epische geladenheid.

Het tweede deel van het album is nog meer episch en daar staan ook de tracks die me het meest de superlatieven doen boven halen. 'Kvaoning' bijvoorbeeld, is met zijn acht minuten een track met een aanstekelijke folk melodie, maar de ruwere passages gaan later over in keyboards en een progressieve, gevoelige gitaarsolo. Erg slepend en beklijvend, zeker wanneer er later nog samenzang bijkomt. Een topnummer! Naast een fantastische gitaarsolo horen we in 'Hefnd' ook de typische, intense vocale gastbijdrage van Solstafir zanger Adalbjorn Tryggvason en reken maar dat je hem meteen herkent! 'Valhöll' heeft dan weer typische Tyr samenzang bij de aanvang, een gesproken stuk en vooral kernachtige heftigheid van een heerlijke metal band. Klapstuk is het tien minuten durende 'Baldur' waarin al die fantastische kenmerken van deze nieuwe band nog eens aan bod komen. Dit is een essentiële release voor alle Viking metal fans, maar ook zij die het genre te voorspelbaar vinden, moeten 'Baldur' zeker horen. We kunnen van een revelatie spreken!