Lanz - Incinerator The New Church

Lanz - Incinerator The New Church

Label : Post Apocalyptic Music | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : Hebben jullie ook zo'n pestpokkenpleurishekel aan André Hazes? Ik wel. Althans, dat had ik. Ook ik keek destijds met laatdunkend leedvermaak naar de documentaire 'Zij Gelooft In Mij', maar raakte toch enigszins geraakt door het getormenteerde, treurige leven dat hij leidde. Ik raakte nog verder verwijderd van mijn voormalige walging toen ik deze zomer de biografie 'Hazes 1951-2004' aan het lezen was (geschreven door nota bene Aardschok-collega Robert Haagsma), en me realiseerde dat André Hazes veel meer de blues in zich had dan menig bluesbandje vandaag de dag. Blues was qua anarchie en controverse toch de black metal van de vooroorlogse (WWII) muziek uit de vorige eeuw, en anarchie en controverse omarm ik waar het maar kan. In de periode dat ik dit boek las, draaide de CD 'Incinerator' van het Rotterdamse Lanz ook zijn rondjes. Lanz is een langlopende (sedert 1989!), experimentele, elektronische, rauwe lo-fi black metalband waar ik in al mijn untrueness nog nooit van had gehoord, maar die met het nummer 'Slik Mijn Zaad Voor Satan' voor eeuwig in mijn geheugen zit opgeslagen.

'Slik Mijn Zaad Voor Satan' is namelijk, voor zover ik weet, de eerste Nederlandstalige blackmetal smartlap. Ja, een smartlap. Een levenslied. Een piratenhit pur sang! De compositie en de easy listening begeleiding, uitgezonderd de distorted gitaar in het refrein, had zo van André Hazes, Vader Abraham, BZN of Drukwerk kunnen zijn. Sterker nog: Hazesfans herkennen hier vast de melodie in van 'Zeg Maar Niets Meer'. De pornografische teksten zijn ongegeneerd cheesy en duidelijk gearticuleerd (klik nou even op die link van Vader Abraham, ik zet het er niet voor niets bij!), waardoor ik iedere keer in een deuk lig, mijn handen spontaan heen en weer zwaaiend in de lucht gooi met een flikkerende aansteker, en uit volle borst meejammer: "Slik mijn zaad voor Satan, dat is wat ik je vraag / Slik mijn zaad, mijn lieveling, mijn sperma in je maag.” Zo slecht, zo fout, maar zo ontstellend grappig! Het nummer schijnt al op de acht jaar geleden uitgekomen demo 'The Satanic Rock Opera' verschenen te zijn, maar zoals ik al zei: ik ben too untrue to knew. Dat zal me verder een rotzorg zijn, het nummer heeft bij mij terstond een prominent plaatsje verworven in de rijtje 'hilarische klasziekers': dit zijn liedjes die ik over twintig, dertig, veertig jaar nog kan meezingen, als ik zelf net zo seniel en achterlijk ben geworden als het gemiddelde gepeupel dat naar de huidige smartlappencrap luistert. Lanz, jullie stelletje geile black metal bokken: meer van dit! Of hebben jullie dat al gedaan? Want ik zie in jullie oudere discografie ook een songtitel als 'Yesterday Britney Spears Dressed up as Adolf Hitler and Fucked Me up the Ass with Her Pink Strap-On Dildo', of songtitels die op het randje zijn als 'Auschwitz? Wasn't That an Anorexia Clinic?'. Lanz zal dan ook vast zijn naam hebben ontleend aan Hubert Lanz. Fout met een knipoog dus.

Dit album was in 2008 al in eigen beheer uitgegeven, reeds in 2010 door Post Apocalyptic opnieuw in roulatie gebracht, en nu dan eindelijk ook door de spuit 11 van Lords Of Metal onder de aandacht gebracht. Of het de aandacht is die Lanz voor ogen had, betwijfel ik echter ten zeerste, want de rest van hun nogal afstandelijke, elektronische black metal met vervreemdende, kille sferen bevalt me weliswaar wel (waaronder een cover van Burzum's 'Tomhet' en een elf minuten durend muzikaal statement in 'The Death Of Black Metal'), maar heb ik in dit schrijven nogal genegeerd zoals je leest. Ach, zoals een ware black metal purist betaamd zou ik dan moeten zeggen: "Fuck off en slik mijn zaad voor Satan!”