White Wizzard - Flying Tigers

White Wizzard - Flying Tigers

Label : Earache | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Conclusie vóóraf voor de verandering: dit album heeft geen review nodig, want als je van ouderwetse, diep in de jaren tachtig gewortelde heavy metal houdt moet je dit gewoon in huis halen! Zijn we klaar? Ja? Mooi!

Te kort door de bocht? Nou goed dan, doen we het even op de standaard manier. Met hun mini 'High Speed GTO' (2009) hadden deze Amerikaanse NWOBHM-fanaten mij al meteen te pakken en een jaar later veegde het debuut 'Over The Top' alle twijfels in één klap van tafel. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de band al zo snel (anderhalf jaar) met een nieuwe album zou komen en in eerste instantie had ik zoiets van "nu al?”. Je zou je dan afvragen of men niet snel een album in elkaar heeft geflanst om actueel te blijven op de markt, die voor dit genre erg gunstig is op moment.

Gezien bovengenoemde statement weet u natuurlijk dat het niet zo is. Sterker nog; de band heeft zichzelf op alle fronten overtroffen! Opener 'Fight To The Death' is meteen een krachtige binnenkomer en het is meteen een NWOBHM-feest cum laude! De scherpe gitaarsound en de krachtige riffs grijpen je meteen bij de strot en vanaf de eerste seconde is al geen weg terug. Wat gelijk opvalt is ook dat de productie dit keer veel sterker en helderder is uitgevallen, waardoor de krachten van de band volledig tot hun recht komen. De band is gelukkig geen millimeter afgeweken van het traditionele jaren tachtiggeluid en wordt het afgelopen 25 jaar meteen tenietgedaan. Elk nummer is een feestje op zich en telkens als je denkt dat je een hoogtepunt hebt bereikt word je alweer tot orde geroepen door de volgende hoogtepunt. Er staat dan ook werkelijk geen overbodig moment op het album, waardoor de speeltijd van een volle uur één grote climax is. Prachtig! Nou staat de band in zijn geheel sterk in zijn schoenen, maar het is toch echt vooral zanger Wyatt Anderson die op het album schittert. Hij zingt nog hoger en krachtiger dan op 'Over The Top' en heeft een fantastische prestatie afgeleverd. Helaas maakt hij inmiddels alweer geen deel uit van de band en is hij vervangen door Cellador's Michael Gremio, maar met zijn talent en vaardigheden zal hij niet lang werkloos blijven.

In mijn review van Skull Fist's debuut, 'Head Öf The Pack', (ook in deze editie) al gezegd dat we wat mij betreft op gebied van ouderwetse heavy metal gouden tijden beleven, en met 'Flying Tigers' wordt dat alleen maar onderstreept. Verplichte aanschaft voor alle old-school heavy metal fanaten!