Lesoir - Lesoir

Lesoir - Lesoir

Label : Marista | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Lesoir is een Belgische vijfmansformatie. Of beter gezegd, de band bestaat uit vier mannen en een vrouw. En die vrouw (Maartje Meessen) is de meest bepalende figuur van de nog jonge band, samen met songschrijver gitarist Ingo Dassen. Volgens eigen zeggen speelt de band harde rock met veel melodie, met een knipoog naar Skunk Anansie, A Perfect Circle en Soundgarden. En zou men een rauwe, pure en donkere sound hebben. Zoals zo vaak begin ik me na het lezen van een dergelijke bio af te vragen of ik wel naar de juiste CD heb geluisterd. Ik kan me namelijk totaal niet vinden in deze opsomming. Lesoir is een vrij speelse band, nog erg pril (en dat hoor je) en derhalve (nog) niet rijp voor het echte werk.

Luister naar een track als 'As Beauty Disappears' en je hoort aanzetten tot een erg goed nummer. Maar de zang van Maartje schiet in een dergelijk nummer nog gewoon te kort; iemand als Anneke Van Giersbergen zou dat nummer bijvoorbeeld een enorme boost geven. Maar ook de andere musici zijn in dat nummer nog te onopvallend, terwijl het nummer vraagt om en ruimte geeft voor meer. Die ruimte wordt wel weer gepakt in 'True Story' een wat modaler nummer maar blijkbaar gaat dat de band in dit stadium van hun carrière beter af. Bij het beluisteren van deze CD heb ik geen enkele keer moeten denken aan A Perfect Circle en is Soundgarden misschien één keer voorbij gekomen (het 'Ultramega OK'- gitaargeluid van Ingo Dassen en Nick Franssen in 'Dominion'). Rauw en donker wordt het ook nergens op deze schijf. Nee, het is een album met een elftal hoofdzakelijk redelijke songs, met een zangeres die na een paar liedjes niet meer weet te boeien (ondanks haar enthousiasme heeft ze te weinig inhoud, bereik en flexibiliteit) en met wel erg onopvallende bijdragen van bassist Alex Van Damme en drummer Ruben Van Asselt. In een tijd dat we worden overladen met releases moet ik helaas streng zijn en kan ik een band die vooral sympathiek en enthousiast overkomt niet belonen met een ruime voldoende. Wanneer de band in staat is om de schroom van zich af te gooien en ook nog eens (meer) pakkende songs weet te schrijven, dan kan het nog best wat worden met Lesoir.