Axegressor - Next

Axegressor - Next

Label : Dethrone Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Twee jaar geleden wisten deze Finnen me omver te blazen middels hun sterke debuut, 'Command'. De ouderwetse thrash die het kwartet ons voorschotelde was niet bijster origineel, maar wel ontzettend pakkend, krachtig, agressief en overtuigend. Deze tweede langspeler 'Next' laat ook geen ruimte voor discussie en speculatie en barst gelijk met opener, 'The Only Reward', in een genadeloze thrash inferno, waarbij de namen Destruction, Slayer, Desaster en Kreator gelijk naar boven komen schieten. De daaropvolgende 'Star Inverted' is een sterke mid-tempo headbanger waarbij ook de naam Sodom weer aan het rijtje kan worden toegevoegd en is het plaatje compleet.

'Next' gaat gewoon verder waar het 'Command' ophield, alleen heeft men op alle fronten vooruitgang geboekt. De songs zijn sterker en de productie is helderder, maar tegelijkertijd ouderwetser uitgevallen. Zanger Johnny Nuclear Winter heeft een zeer positieve ontwikkeling doorgemaakt en doet me denken aan een combinatie van Sataniac (Desaster) en een jonge Tom Angelripper (Sodom). Daar waar het debuut soms iets te voorzichtig klonk, klinkt men op de nieuweling bovendien zelfverzekerder en enthousiaster. Over het algemeen is 'Next' bovendien sneller en agressiever uitgevallen dan het debuut en beukt de band gedurende 34 minuten lekker door, al bevatten de nummers wel de nodige afwisseling om van begin tot eind interessant te blijven. Nou klinkt het geheel absoluut niet origineel en de het ontbreekt de band, maar tegelijkertijd maakt dat geen donder uit. Mijn enige punt van kritiek is het feit dat de snaredrums soms iel klinken, maar daar luister je vrij makkelijk doorheen. Dit is gewoon een heerlijk ouderwetse thrasher, die de fans gerust in huis kunnen halen.