Black Tide - Post Mortem

Black Tide - Post Mortem

Label : Spinefarm | Archiveer onder different metal

Wim S. : Heftig schijfje zeg! In eigen land (de Verenigde Staten) is deze band al flink doorgebroken en nu probeert men ook Europa plat te spelen. Dat moet gebeuren met live optredens en met het tweede album - 'Post Mortem' - dat nu uitkomt. Waar de band op haar debuutplaat
'Light From Above' nog nadrukkelijk beïnvloed werd door de metal uit de jaren tachtig, heeft de band zich inmiddels een veel moderner geluid aangemeten. Dat betekent dat we ook niet (meer) te maken hebben met een band die heavy of power metal speelt, maar eentje die het veel meer zoekt in de variatie: van heavy rock tot metalcore en van een tikkeltje poppy tot nu-metal. Met het schrijven voor 'Post Mortem' werd reeds gestart in 2009 en de band nam samen met geluidsmensen als Josh Wilbur (Lamb Of God) en Garth Richardson (Rage Against The Machine) ruim de tijd om het album te completeren. De jonge ventjes zijn inmiddels een paar jaar ouder geworden en zijn door het vele touren gerijpt als songwriters en muzikanten, zoveel is duidelijk wanneer je luistert naar 'Post Mortem'.

Grote blikvanger van de band is zanger/gitarist Gabriel Garcia, niet alleen een opvallende verschijning maar zeker ook een verdienstelijk zanger en gitarist. Zowel hypernerveuze, ADHD metal (opener 'Ahes') als ook meer relaxte, typisch Amerikaanse rock ('Fight Till The Bitter End') gaan hem probleemloos af. Zelf is de band bijzonder te spreken over de komst en de bijdragen van gitarist Austin Diaz die inderdaad - samen met Garcia - verantwoordelijk is voor zowel fijne riffs als solos. Dat de band op het gebied van song writing erg volwassen is geworden, hoor je terug in technisch behoorlijk knappe songs als 'Honest Eyes' (vet!!!!!) en 'Take It Easy'. Vreemde eend in de bijt is afsluiter 'Into The Sky' waar de band laat horen ook geheel akoestisch haar mannetje te staan.