Sarah Jezebel Deva - The Corruption Of Mercy

Label : Listenable | Archiveer onder gothic metal

Melanie : Sarah Jezebel Deva is vooral bekend geworden in de metalwereld doordat zij veertien jaar lang als achtergrond zangeres heeft rondgelopen bij Cradle Of Filth en Therion, tot zij op een moment besloot dat ze er genoeg van had om alleen maar "oohs” en "aah's” te zingen en besloot het heft in eigen hand te nemen. Er werd een stap genomen met Angtoria, en daar rolde een prachtplaat uit, helaas echter geen tour. Volgens eigen zeggen was Sarah toch nog te veel bezig met Cradle Of Filth, en er niet klaar voor eruit te stappen (zie het interview met Sarah Jezebel Deva in deze uitgave). 'A Sign of Sublime', welke vorig jaar uitkwam, was op zich al een veelbelovend debuut, maar het schrijfwerk voor 'The Corruption Of Mercy' begon al zodra het debuut het levenslicht had gezien. Dit keer heeft ze een groter deel van het schrijfwerk op zich genomen en samen met haar gitarist Dan is ze gaan werken aan het nieuwe materiaal totdat ze compleet tevreden was. Ook kreeg ze nog hulp van Pzy-Clone uit The Kovenant, die er behoorlijk wat lekkere riffs aan heeft toegevoegd.

Alhoewel dit album vele aspecten heeft, we hebben de blastbeats, heavy metal riffs, doom invloeden en meer metal, zal dit album vooral aantrekkelijk zijn voor de gothic metal liefhebbers. De koorstukken en sopraanstukken op dit album zijn namelijk prachtig. De zang is voornamelijk laag en langgerekt, maar er worden genoeg aspecten van Sarah's stem gebruikt, ook haar kunsten als sopraan worden hier dus goed in de schijnwerpers gezet. De muziek is intens, wat harder en veelzijdiger dan 'A Sign of Sublime'. De opener 'No Paragon of Virtue' is sterk, snel en zit goed in elkaar. De eerste minuut van 'What Lies Before You' had rechtstreeks uit Alice in Wonderland kunnen rollen, Danny Elfman zou jaloers kunnen zijn. Nummers als 'The World Won't Hold Your Hand', 'Sirens', 'The Eyes That Lie' en 'The Corruption of Mercy' klinken intens maar wel compleet. Zelfs het lieflijke 'Pretty With Effects', begeleid op de piano is fijn om naar te luisteren. Sarah heeft gezorgd voor een ruime veelzijdigheid op het album. Ik heb hier ook niet het gevoel dat ik een album lang naar één en hetzelfde nummer zit te luisteren, iets waat teveel bands in dit genre wel last van hebben.

Voor de totaalbeleving moet je met deze plaat even de teksten erbij nemen, die combinatie zorgt er namelijk voor dat de nummers gaan leven, dat ze bestaan. Sarah heeft dit album vooral geschreven over de corruptie van mensen. Over kindermishandeling, huiselijk geweld, verraad en seksueel misbruik. Deze inspiratie krijgt zij simpelweg van mensen, haar persoonlijke leven, verhalen en ervaringen. Gelukkig is het niet alleen maar de grauwe werkelijkheid die de klok slaat, 'Silence, Please' bijvoorbeeld gaat echter over spoken en 'Sirens' over sirenen. De inspiratie voor deze teksten haalde ze uit boeken die ze in haar jeugd las.

Samengevat: De muziek is strak en mooi, en Sarah's stem maakt het geheel compleet af. Het was alles wat ik van dit album verwachtte, en nog veel meer. Ik ben zeer onder de indruk.