Infinita Symphonia - A Mind’s Chronicle

Infinita Symphonia - A Mind’s Chronicle

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met dit debuut heeft het Italiaanse Infinita Symphonia mij aardig aangenaam verrast. De bandnaam doet al vermoeden dat we hier met melodieuze symfonische power metal te maken hebben en het waarschijnlijk veel weg zou hebben van landgenoten Rhapsody Of Fire, Vision Divine, Labyrinth en bands zoals Stratovarius en Symphony X. Dat is echter maar deels waar! Deze jongens spleen inderdaad symfonische power metal en hoewel ze wel iets weg hebben van de bovengenoemde bands, komen ze met een eigen benadering.

Als men na de intro los gaat met 'Lost In My Own Brain' laat men een behoorlijk moderne heavy metalgeluid horen die me enigszins doet denken aan het Noorse Communic. Even later doet men echter ook denken aan Iced Earth ten tijde van ' Burnt Offerings' en zodra zanger Luca Micioni begint te zingen springt de naam Iron Maiden naar boven. Zijn stem heeft namelijk heel veel weg van Bruce Dickinson en heeft dezelfde kracht en charisma. Hij bewijst echter een veelzijdige zanger te zijn en komt hier en daar met agressieve uithalen en een laddertje hoger zingt hem gaat het ook prima af. Hij schittert dan ook op het album en zijn stem tilt de muziek naar een nog hoger niveau. In de meer power metageörienteerde stukken komt de sfeer van Rhapsody Of Fire inderdaad naar voren, maar ook Pagan's Mind, Edguy en vooral Avantasia. De muziek toont echter ook veel raakvlakken met prog, waarbij de namen Queensrÿche, Dream Theater en hier en daar zelfs Saga naar voren komen. Maar hoe je het ook wil noemen en of men melodieus, agressief, mid-tempo, langzaam of snel speelt; alles valt precies op zijn plek en het album overtuigt van begin tot eind. Alles aan de band klopt bovendien; goede muzikanten, uitstekende gitaren, sfeervolle keyboards die in tegenstelling tot veel genregenoten op het juiste moment domineren en uitstekende zang. Productioneel is het album bovendien dik in orde, wat vooral bij dit soort muziek essentieel is. Alle instrumenten zijn dan ook goed is balans zodat de details niet onopgemerkt blijven. Daar waar de muziek bovendien vele lagen bevat, en hoewel de plaat al meteen pakkend is, biedt elke luisterbeurt iets nieuws te ontdekken.

Om het maar kort te concluderen; 'A Mind's Chronicle' is een uitstekend debuut geworden, en gelijk een van de betere albums die het genre in de afgelopen tijd heeft afgeleverd. Tot slot krijgen we trouwens ook nog eens twee geweldige vocale gastbijdrages van de heren Fabio Lione (Rhapsody Of Fire) en Tim "Ripper” Owens die respectievelijk schitteren op 'Here There's No Why' en 'Only One Reason'. Fans van melodieuze heavy, power, sympho en prog metal kunnen deze plaat gerust in huis halen.