Anvil - Plenty of Power

Anvil - Plenty of Power

Label : Massacre | Archiveer onder

Horst : Kent U dat? Jaren geleden maakte een band een legendarische plaat, en sindsdien blijf je maar hopen dat ze die prestatie ooit zullen evenaren of (beter nog) zullen overtreffen. Om een paar voorbeelden te noemen: Metallica (na 'Master Of Puppets' ging het alleen maar bergafwaarts'), Slayer ('Reign In Blood' is ook zowat niet te evenaren natuurlijk) en ik plaats Anvil dus ook even in deze catagorie. Deze heren maken al sinds 1981 platen en hun absolute hoogtepunt was de LP 'Forged In Fire' uit 1983, waarop krakers stonden als 'Forged In Fire', 'Free As The Wind', 'Shadow Zone' en natuurlijk 'Motormount'. Ik was (en ben nog steeds) helemaal wild van die schijf en elke keer als Anvil een nieuw product op de markt knalde hoopte ik dat het vergelijkbaar was met hun meesterwerk.
Ondertussen zijn we 17 jaar en 7 teleurstellingen verder. Anvil maakte in deze tijd zeven studio albums die géén van allen ook maar enigzins kunnen tippen aan 'Forged In Fire', alleen het live album 'Past and Present - Live In Concert' uit 1989 bracht nog iets van de oude glorie. Nu wil er wel meteen bij vermelden dat die studioplaten niet slecht waren, maar het lijkt erop dat het creatieve vuurwerk in één keer is afgestoken en er nu alleen nog maar blindgangers over zijn.

Helaas moet ik hetzelfde concluderen over 'Plenty Of Power', de nieuwste CD van onze Canadezen. De Power/Heavy Metal is in principe best goed uitgevoerd hoor, de mannen weten natuurlijk wel hoe een instrument vast te houden (en Rob Reiner blijft een te gekke drummer), maar de nummers zijn helaas te gewoontjes (bijna saai) om er echt uit te schieten, en dat steekt behoorlijk, omdat ik er van overtuigd ben dat ze veel beter kunnen. Alleen bij wat snellere tracks als 'The Creep', 'Pro Wrestling' en 'Real Metal' bespeur ik nog wat resten van het heilige vuur, voor de rest is het slappe hap.
Ik heb veel respect voor deze volhouders, laat daar geen twijfel over bestaan, maar wellicht is het beter om er toch maar eens mee te stoppen.... of nog één keer alles uit de kast te halen en mij (en vele anderen) te verblijden met 'Forged In Fire' deel 2...