Seven7 - Under Eye

Seven7 - Under Eye

Label : MGP Records | Archiveer onder different metal

Wim S. : Uit Engeland komt Seven7 en 'Under Eye' is hun tweede album. Hoewel ze dus uit Engeland komen klinkt de band hartstikke Amerikaans, Zowel de zang als de instrumentatie houden een beetje het midden tussen grunge en (nu) metal. Waar ze op hun eerste release nog hulp kregen van gitarist Steve Smyth (Testament, Nevermore), is het nu drummer Pete Riley (Keith Emerson) die de helpende hand toesteekt. Het leuke van deze band is dat ze geleid worden door gitarist Nicolas Meier die liefhebbers van jazz muziek misschien wel kennen van zijn eigen Nicolas Meier Group. Hij is erin geslaagd om zijn jazz roots te koppelen aan vette metal, groovende riffs alsook de nodige Oosterse melodie├źn. Muzikaal zit het dus wel snor bij deze vier mannen.

Het ori├źntaalse element horen we bijvoorbeeld mooi en duidelijk terug in 'Run', wat gebouwd is rondom een groovende, pulserende riff. Opener 'The Ice Man' is een melodieuze metaltrack met een aanstekelijk refrein. De originele drumpatronen van Riley zijn onmiskenbaar aanwezig in het ingenieuze 'You Can Have It', terwijl in het logge 'Forgive' zelfs klassieke structuren zijn verwerkt. Het magnum opus van de band is het titelnummer dat ruim negen minuten klokt. Ook hierin zijn weer de nodige Oosterse klanken te horen, vermengd met Alice In Chains-achtige zang. Meier speelt vervolgens een meesterlijke gitaarsolo en zanger Dave Brown krijgt de gelegenheid om te laten horen dat hij niet alleen ongelooflijk kan brullen, maar ook zacht kan zingen. Ik ben overigens niet echt kapot van de productie van deze schijf; het had wat mij betreft wat 'opener' mogen klinken. Desalniettemin een meer dan gemiddeld album van vier uitstekende muzikanten.