Elizium - Relief By The Sun

Elizium - Relief By The Sun

Label : STF Records | Archiveer onder doom metal

Bart D. : Elizium uit Nederland bestaat al zo'n twintig jaar, maar toch is 'Relief By The Sun' pas hun tweede album. Dat maakt allemaal niet uit, want uiteindelijk gaat het erom dat de band vast heeft weten te houden aan haar doel om de muziek te maken die ze willen maken. Elizium brengt een stijl die haar voorlopige creatieve piek ergens in de jaren negentig behaalde: donkere romantische en melancholische muziek met een flinke dosis metal in de aderen. We horen zware dreunende gitaren, drums en bas, en de composities zijn overwegend traag en tragisch. Edoch: het wordt nergens slepend en geestdodend! Wat geheel te danken is aan de goede composities en het interessante spel, naar een hoger plan getrokken door zware en soms ook troostende toetsen en de prachtig doordachte gitaarmelodie├źn.

Deze band moet het niet hebben van virtuoze aandachttrekkerij en adrenaline, maar van het vlekkeloos aanvoelen hoe ze samen de compositie tot leven kunnen brengen. Vaak hebben de nummers iets statisch, symfonisch, wat alleen maar bijdraagt aan het gevoel van majestueuze melancholie. De vocalen van Peter Berends zijn die van een innemende verhalenverteller. Hij is niet per s├ę een geweldige zanger, maar weet precies waar zijn grenzen liggen en gebruikt zijn stem op alle mogelijke manieren om de emoties van de nummers neer te zetten en verlevendigen. Elizium bewijst dat de stijl die ze hanteren, die niet meer zo in de mode is in het reguliere metalcircuit als een tijdje geleden, mooi oud wordt en zomaar eens van tijdloze klasse zou kunnen zijn - ze bereiken zelf een creatieve piek met deze laatsteling. De vormgeving van de cd en het boekje, hoewel een beetje knullig qua stijl, is met erg veel zorg gedaan en biedt echt een meerwaarde voor de beleving van de muziek. Deze band stopt duidelijk hart en ziel in haar muziek, en als luisteraar moet je daar wel door geraakt worden.