Bartosz Ogrodowicza - Forsaken

Bartosz Ogrodowicza - Forsaken

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Arco : Bartosz Ogrodowicz is een Poolse componist en instrumentalist die met de cd 'Forsaken' (dat al uitkwam in de herfst van 2010 maar nu pas op ons bureau viel) zijn debuut op de mensheid afvuurt. Op 'Forsaken' demonstreert hij zijn kunsten en probeert hij door zijn muziek emoties over te brengen. Die muziek is geïnspireerd op het leven omdat hij vind dat het leven "een veelzijdige schrijver is”. De negen nummers zijn instrumentaal omdat je sommige zaken niet kunt zeggen of schrijven volgens Ogrodowicz, maar je kunt ze je wel voorstellen. Soms bewegen we ons zo snel door onze wereld dat we niet stilstaan bij de kleine, belangrijke dingen in ons leven en ze bijna zouden vergeten. De verborgen en vergeten emoties en ervaringen zijn het thema van deze plaat.

Bartosz Ogrodowicz bespeelt alle instrumenten op 'Forsaken' en natuurlijk spelen keyboards een belangrijke factor, maar ook de basgitaar en drums treden regelmatig op de voorgrond waarbij vooral de bas zwaar in de mix staat. Jammer dat de drums daar af en toe wat schril bij afsteken, behalve in 'Hope' en de hidden track 'Mury Czerni [2010]'. In 'Hope' zijn zowel de drums als gitaar de drijvende kracht en het nummer wordt ingekleurd met piano en keyboards. Jammer dat het (te) kort is. In 'Mury Czerni [2010]' is de gitaar weer vervangen door keyboards. Gitaarsolo's komen maar sporadisch voorbij net als het Hammond orgel zoals in 'Dream Of Destiny'. 'Intro' had weggelaten kunnen worden omdat het tweede en titelnummer 'Forsaken' een eigen intro heeft van1:40 minuten, maar dat terzijde. Hoewel Ogrodowicz soms complete orkesten (inclusief strijkers natuurlijk) uit zijn keyboards weet te halen en de drums, bas en gitaar prima bespeelt wil ik niet spreken van metal. Hoewel er soms stevige passages in zitten is 'Forsaken' eerder een fraai sferisch gebeuren waarbij je bij het beluisteren best eens stil kunt staan bij de kleine, belangrijke dingen in het leven. Het nummer 'Forsaken' klinkt nog het meest metal terwijl er met 'Judgement' (Part I en II) zelfs epische stukken op staan. 'Love' is nog het vermelden waard omdat het precies doet wat Ogrodowicz wilde, het speelt met je emotie. Een alleraardigst album voor luisteraars van instrumentale prog 'metal', of gewoon fans van instrumentale muziek.