Amity In Fame - Through

Amity In Fame - Through

Label : | Archiveer onder alternative / pop

Wim : De eer van beste album van deze maand gaat voor mij naar Amity In Fame. Hun album 'Through' steekt met kop en schouders boven alle andere CD's die ik deze maand gehoord heb. De vijf mannen uit Oostenrijk weten muzikaal vakmanschap bekwaam te combineren met de meest geweldige melodieën en songstructuren. Ze doen dat hoofdzakelijk op een semiakoestische manier: de grenzen van de pop en rock worden beiden uitgebreid verkend. Deze tweede CD van de band is verpakt in een mooi verzorgde digipack, het logo doet sterk denken aan A Perfect Circle en ook de productie mag er wezen. Kortom: fraaie release.

Vanaf opener 'Good Night And Shut Up' is het al duidelijk: dit klinkt goed. Een goede zanger (Michael Bichler) die niet alleen accentloos, maar ook erg gemakkelijk zingt. Ook navolgende tracks als 'When It Comes To The End' (met een mooie bijdrage van zangeres Judith Scheweder) en 'Shine' liggen uiterst plezierig in het gehoor. De muziek ligt in het grensgebied van die typische Amerikaanse rock (Lifehouse, Seether) en de melancholie en rust van een band als Antimatter. Metalheads zijn gewaarschuwd: de band geeft nagenoeg nergens gas en er klinken nergens vette metal riffs. In plaats daarvan overheersen fraaie, melodieuze akkoordenschema's die door gitarist Filip Hörschläger vakkundig worden uitgevoerd. Alle nummers hebben een kop en een staart en ademen kwaliteit. Slechte nummers heb ik niet kunnen ontdekken. Persoonlijke favorieten zijn het gevoelige 'Mirrordrops' en het verbluffend mooie 'The Villain', dat niet had misstaan op Antimatter's 'Planetary Confinement'. Prachtplaat.