Greylevel - Hypostatic Union

Greylevel - Hypostatic Union

Label : Progrock Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Hans : Dit kwintet is afkomstig uit Canada en werd al in 2001 opgericht door Derek Barber. Toch is 'Hypostatic Union' pas de tweede plaat die de groep uitpoept. De o zo moeilijke tweede. Het is een plaat met twee gezichten. Aan de ene kant is daar de vrij traditionele neo-progrock waarin Greylevel eigenlijk niet zoveel opzienbarends laat zien. Deze kant van Greylevel uit zich vooral in Brits aandoende progressieve rock met authentieke mellotronklanken (denk maar aan IQ) en Nick Barrett-achtige, cleane gitaartokkels. Het klinkt een beetje gedateerd om eerlijk te zijn. Soms laat Greylevel even de tanden zien door de gitaren flink te laten scheuren, maar daar wordt de muziek niet veel spannender van.

Nee, dan bevalt me dat andere gezicht beter. Dat is het lieftallige gezichtje van de kalme, bijna serene dubbelzang (Derek samen met zusje en toetseniste Esther Barber) en de zwevende toetsentapijten. Ja, inderdaad, dat lijkt een beetje op Paatos, maar dat moet niet zozeer muzikaal zien, als wel atmosferisch. De fijne stem van het meezingende zusje in de achtergrond maakt het geheel, samen met de langgerekte akkoorden en soms spacy geluiden, rustgevend en meeslepend. Ja, inderdaad, je zou ook aan (old-school) Porcupine Tree kunnen denken, al is Steven Wilson wel wat verder in het boekje over het produceren en componeren van progressieve muziek. Dit is de kant van Greylevel waar ik het meest voor in ben. Terminologisch staat 'Hypostatic Union' voor de dubbele staat van Christus; die van sterfelijke man en die van goddelijkheid. Of de band zelf een christelijke achtergrond heeft weet ik niet, maar afgaand op dit plaatje, zou dat maar zo kunnen. Als dat zo is, wordt er nergens gepreekt, en wordt het nergens plakkerig. Dit is een fijne plaat die het erg goed doet na een drukke dag, als je wat rust aan je kop wilt.