Falconer - Armod

Falconer - Armod

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : De heren van Falconer brengen met regelmaat nieuwe power metal albums uit. Wat kwaliteit en eigen geluid betreft staat de band wat mij betreft ver boven andere bands zoals Hammerfall. Het meest kenmerkend is de ingetogen muziek en de zeer herkenbare, warme, typische stem van zanger Mattias Blad, op n album na waarop er een andere zanger te horen was.

De nieuwste telg heet 'Armod' en is geheel in de Zweedse moedertaal van de band gezongen. Elf nummers lang kan je genieten van de typische Falconer sound en melodien. Wel is er een verschuiving te bemerken. Bij het openingsnummer 'Svarta nkan' wordt je direct wakker geschud door een heftige begin wat meer een Naglfar sound heeft, gelet op de kille Gtenborg gitaarlijnen. Dat bevalt mij prima. Dat het geen death/black metal is blijkt echter direct als de heer Blad zijn prachtige stem laat klinken. In 'Griftefrid' doet men er nog een schepje bovenop door met een heuse blastbeat te komen. Dit zonder het typische geluid te verliezen. Knap gedaan.

Maar het heeft een keerzijde. Falconer heeft al jaren dit typische geluid en de albums beginnen zo langzamerhand erg op elkaar te lijken, dit ondanks de taal en bovengenoemde elementen. De bovengenoemde songs en 'Vid Rosornas Graf', 'Gromborg' en 'Herr Peder Och Hans Syster' zijn allen sterke composities waarin vooral de laatstgenoemde opvalt door de zware toon en toevoeging van een zangeres. Maar toch weet men niet meer songs te schijven als 'Enter The Glade' en 'The Clarion Call' of zelfs de ballad 'Portals Of Light' van het album 'Chapters From A Vale Forlorn'. Er staan ook te veel niemendalletjes op die onopvallend voorbij gaan, vooral in het tweede deel van het album. Een stuk of vier a vijf van dit soort liedjes is te veel.

'Armod' is nog steeds een goed album van een bovengemiddelde band die echt een eigen geluid heeft. Men moet er echter nu echt voor gaan waken niet te veel te verzanden in dit eigen geluid waardoor de muziek steeds onopvallender wordt. Stiekem hoop ik dat ze nog eens een album maken zoals het genoemde 'Chapters From A Vale Forlorn', want dat niveau hebben ze nu niet gehaald.