Iced Earth - Festivals Of The Wicked

Iced Earth - Festivals Of The Wicked

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

MoL : Toen ik dit pakket in de bus vond, maakte ik wel even een klein vreugdesprongetje. De langverwachte dubbel-DVD 'Festival Of The Wicked' van één van mijn favoriete bands, Iced Earth, was eindelijk daar. Twee DVD's met drie concerten, een documentaire, video clips en foto's. Alles bij elkaar een totale looptijd van zes uur!

Zoals de naam al zegt zijn het allemaal festival optredens te weten Metal Camp en Rock Hard uit 2008 en Wacken uit 2007. De eerste twee zijn met de teruggekeerde Matt Barlow op de vocalen en de laatste met Tim Owens. Nu zal de discussie rondom de zangers altijd wel blijven, maar wat mij betreft is duidelijk dat Matt dé zanger van Iced Earth is. Op de DVD is duidelijk te horen dat zijn zwaardere stemgeluid veel beter bij de muziek van Iced Earth past. Het hogere stemgeluid van Owens, die het absoluut niet verkeerd doet, sluit domweg minder goed aan bij Iced Earth. Het is jammer dat Matt na deze zomer de band alweer zal verlaten.

Wat het Wacken-concert dan weer vóór heeft op Metal Camp en Rock Hard is de geweldige licht- en vuurwerkshow. Of dit nu ligt aan de keuzes van Iced Earth of de faciliteiten op de verschillende festivals kan ik niet beoordelen, maar het verschil is wel opvallend groot. De documentaire is eerlijk gezegd niet zo interessant. We krijgen wat te horen over de geschiedenis van Iced Earth, dat ze zo ver zijn gekomen door hard werken en veel optreden en dat soort standaard geneuzel. Ook worden alle bandleden voorgesteld en goh… ze vinden elkaar toch allemaal zo aardig. Lekker belangrijk! Het enige interessante dat gezegd wordt gaat over de terugkeer van Barlow en het afscheid van Owens. Maar ook dat verhaal is door Jon al in verschillende interviews uit de doeken gedaan, de enige toegevoegde waarde is dat je het nu rechtstreeks uit zijn mond hoort.

Videoclips en foto's, tja, allemaal leuk en aardig, maar vermoedelijk bekijk je die ook maar één keer.
Nee, deze DVD draait uiteraard om de concerten. En die zijn geweldig! De setlisten zijn redelijk aan elkaar gelijk. Tussen Metal Camp en Rock Hard is het enige verschil dat bij de eerste één nummer meer wordt gespeeld, maar verder is zelfs de volgorde van de nummers gelijk. Gelukkig bevatten de setlisten een greep uit het volledige repertoire van Iced Earth en kunnen we dus wel spreken van een soort greatest hits shows. De nadruk ligt uiteraard op de twee beste albums 'Dark Saga' en 'Something Wicked This Way Comes' die zo'n tweederde van de setlist beslaan. Jon blijft volhouden dat 'Alive In Athens' geen officiële release is en noemt 'Festivals Of The Wicked' dan ook de eerste officiële DVD-release. Nu is het beeld kraakhelder en het geluid is geweldig in Dolby 5.1. Echter wordt de 'Alive In Athens' wel een beetje tekort gedaan op deze manier.

Voegt deze DVD nog wel wat toe als je 'Alive In Athens' al in huis hebt? Die heeft tenslotte een gevarieerdere setlist en toen waren er nog geen albums als 'Glorious Burden' en 'Framing Armageddon' uitgebracht, die toch wat tegenvielen. Het antwoord is uiteraard volmondig 'ja'! Drie geweldige Iced Earth concerten op grote festivals is iets dat je als fan graag ziet, keer op keer. De kwaliteit van de DVD is fantastisch, zowel qua beeld als geluid. De band is goed op dreef en speelt live net zo strak als in de studio. De setlisten bevatten alle krakers die de band zijn status heeft opgeleverd. Kortom, kopen dat kreng!