Destrophy - Cry Havoc

Destrophy - Cry Havoc

Label : Victory Records | Archiveer onder metalcore

Arco : Destrophy is afkomstig uit Des Moines, Iowa, waar het clowneske gezelschap Slipknot ook vandaan komt. Door de bandnaam Destrophy zou je kunnen denken met een soortgelijke band te maken te hebben. Maar nee, er zijn geen andere overeenkomsten tussen Destrophy en Slipknot dan die stad. Dit viertal speelt een vorm van alternatieve (emo-)metal zoals bands als 30 Seconds To Mars, My Darkest Days, Bullet For My Valentine en My Chemical Romance dat doen, harde gitaren en beukende drums verpakt in poppy deuntjes, oftewel metalcore.

In 2002 werd de band opgericht door zanger Ari Mihalopoulos en won een contest van radiozender Rock108 uit Iowa. Vervolgens werden 'Chrysalis' (2004), 'Pray' (EP uit 2005) en 'The Way of The World' (2007) opgenomen maar die zijn niet wereldwijd uitgebracht. Destrophy stond al wel op de planken met bands als OTEP, Drowning Pool, Korn, Disturbed, 5FDP, Stone Temple Pilots, Saliva, Avenged Sevenfold, Papa Roach, Soilwork, en Buckcherry. In 2009 tekende de band bij Victory Records, een groot Amerikaans metal en rocklabel dat o.a. A Day to Remember, Atreyu en Between the Burried and Me onder contract hebben.

Het 'debuut' ('Destrophy') is aan me voorbij gegaan en nu is daar dan hun tweede album (voor Victory Records dan) 'Cry Havoc' dat vol staat met catchy nummers die uitnodigen tot meezingen. Hun muziek omschrijven valt niet mee maar als het dan toch moet zou ik zeggen metal meets (jaren '80) melodieuze hardrock meets pop-punk. Oudere nummers terug luisterend (kunnen we nog zonder internet?) kun je stellen dat de band een aardige ommezwaai heeft gemaakt. Veel minder metal en veel meer emo, om het zo maar te zeggen. Het album opent nog met het stevige titelnummer 'Cry Havoc' maar met het navolgende 'We Are Alive' en 'Seven Nights' wordt de koers verlegd naar een meer melodieuze kant. 'All My Life' is dan weer steviger, en laat zanger Ari zich lekker gaan, terwijl bij 'Still Bleeding' het gas wordt losgelaten om het bij 'Closer' weer in te trappen. De rest van de cd laat meer van hetzelfde horen met uitzondering van 'Hello' dat net als 'Still Bleeding' een echte ballad is. De band zou met hun nieuwe koers een groter publiek kunnen aanspreken maar kan daarentegen ook veel oude fans kwijtraken. De tijd zal dus leren of Destrophy de juiste muzikale keus maakte.