Arch Enemy - Khaos Legions

Arch Enemy - Khaos Legions

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Vier jaar hebben de liefhebbers moeten wachten op nieuw materiaal van Arch Enemy. Nadat in 2007 'Rise Of The Tyrant' het daglicht zag, zijn de DVD 'Tyrants Of The Rising Sun - Live In Japan' (2008) en 'The Root Of All Evil' (2009) nog wel verschenen, maar bij beide releases valt niet over nieuw materiaal te spreken. Het mag de fans even hebben zoet gehouden, maar ondertussen werd er door velen reikhalzend naar nieuw materiaal uitgekeken. Is het lange wachten de moeite waard geweest?

De fans zullen niet teleurgesteld zijn: 'Khaos Legions' herbergt een hoop typische Arch Enemy elementen. De melodieuze solo's vliegen je om de oren, de tandem van de gebroeders Amott dendert als voorheen, op agressie en brutaliteit is niet beknibbeld en Angela laat haar 'fluwelen' keeltje weer hardgrondig horen. O.a. 'Yesterday Is Dead And Gone', 'Under Black Flags We March' en 'Thorns In My Flesh' kunnen zo met het stempel 'trademark Arch Enemy song' door het leven. 'No Gods, No Masters' is een nummer dat - geheel in lijn met 'We Will Rise' - gemakkelijk kan uitgroeien tot een track die voortdurend terug zal keren op de set list van Arch Enemy en onder de fans als een waar anthem zal worden onthaald. Als overbrugging tussen de tracks heeft de band een paar instrumentaaltjes ('We Are Godless Entity', 'Turn To Dust') toegevoegd en die doen het wonder wel goed. Wellicht om niet in herhaling te vervallen is de band op zoek gegaan naar wat andere elementen. 'Cruelty Without Beauty', 'Cult Of Chaos' en 'Vengeance Is Mine' bevatten een agressie en snelheid die we bij Arch Enemy de laatste jaren niet veel meer gehoord hebben. En op 'Through The Eyes of A Raven' bewandelt het vijftal een wat donkerder, progressiever pad dan we van het vijftal gewend zijn.

Als er een ding is dat 'Khaos Legions' duidelijk maakt, is het wel waarom Arch Enemy zo bepalend is voor de melodieuze death scene. Met het vasthouden van hun typerende sound en tegelijkertijd de aandacht ook wat breder te maken en te verleggen naar lichte andere invloeden, heeft de band die positie met kracht bevestigd.