Arbitrator - The Consummate Ascendancy

Arbitrator - The Consummate Ascendancy

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Release type: Demo

Tormentor Erich : Het verhaal achter Arbitrator is even apart als snel vertelt. Robert Kukla is namelijk de grote man achter dit verhaal. Hij nam in z'n eentje de vocalen, teksten, gitaren, bas, synthesizers, programmering, composities en productie voor zijn rekening. Hierbij heeft hij hulp gekregen van Corey Chernesky die de drums bespeelde en samen laten ze via twee songs van meer dan acht minuten speelduur horen dat men een interessante mix van Zweeds getinte death metal met een industrial tintje in elkaar heeft gezet.

Het grote voordeel van 'The Consummate Ascendancy' is het feit dat de Zweeds klinkende death metal het gros van de songs vult. Vette riffs en een stevig geluid (mixed en mastered bij Dan Swano, dat zegt genoeg) inclusief een diepe grunt laten death metal horen die in het straatje Bloodbath, The Project Hate en Dismember past en die lekker in het gehoor ligt. Tot zover is alles zoals gewenst.

Maar pas op, want er is meer. Robert Kukla schrikt er namelijk niet voor terug om af en toe wat rustige, haast ambiant achtige synths in de muziek te verwerken. Ook komen een deel van de melodieuze solo's vrij onverwachts op je af en mede door het spelen met het geluid (af en toe lijkt het wel of de cd even wegvalt) krijg je gedurende de luisterbeurt een aantal verrassende wendingen te horen. Hierdoor wordt al snel duidelijk dat Arbitrator meer is dan de zoveelste death metal band. Men schuwt het experiment niet en men weet met deze twee lange, enigszins aparte songs toch goed voor de dag te komen. Als jij geen oogkleppen luisterende metalhead bent die wel van stevig houdt, dan kun je dit gerust eens gaan proberen. Ik was in ieder geval aangenaam verrast door 'The Consummate Ascendancy.