Amorphis - The Beginning Of Times

Amorphis - The Beginning Of Times

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Richard G. : De artiest of band wiens carrire op creatief gebied een alsmaar stijgende lijn laat zien moet nog geboren worden. Sterker nog, deze zal waarschijnlijk nooit bestaan. Hoewel het voor sommigen moeilijk kan zijn om te accepteren dat hun lievelingsband feilbaar is (de die-hard fan bijvoorbeeld, soms zo verblind en verknocht dat hij/zij bijvoorbeeld blijft roepen dat 'Ghost Reveries', 'Believe In Nothing' of godbetert 'St. Anger' een ijzersterk album is) is het de keiharde realiteit. Het nieuwe Amorphis album 'The Beginning Of Times' is misschien niet zo teleurstellend als de genoemde voorbeelden, (dat was 'Far From The Sun' al!) maar het verschil in kwaliteit met voorganger 'Skyforger' (2009), en belangrijker nog het eerste creatieve dal voor de Finnen in lange tijd, is toch tamelijk verontrustend.

De muzikale formule is sinds 'Eclipse' (2006) weliswaar met elk album geperfectioneerd, maar logische gevolg van het telkens hanteren van dezelfde werkwijze is dat het materiaal op een gegeven moment formulaisch gaat klinken. Dat moment is nu gekomen. Tomi Joutsens machtige oerbrul versus zijn zoetgevooisde cleane geluid, de vloeiende songstructuren, de subtiele folkinvloeden: we kennen het allemaal inmiddels wel. Amorphis is veel te ervaren om het echt slecht te laten worden, maar het is wel nog meer van hetzelfde. Het gevoel dat Amorphis op de automatische piloot acteert wordt met iedere voorspelbare wending sterker. Wat vrouwenzang hier of stapjes richting pop daar (zie single 'You I Need' hieronder): het zijn te weinig 'vernieuwende' elementen om van verdere perfectionering te kunnen spreken.

Het feit dat 'The Beginning Of Times' het vierde album is in krap vijf jaar (en dat is nog zonder 'Magic & Mayhem' met heropnames van oude krakers) helpt waarschijnlijk ook niet mee. Al het solide songschrijverschap ten spijt, je moet wel een heel erg grote fan zijn als je zoveel Amorphis in zo weinig tijd kunt verstouwen.