Abyssphere - Shadows And Dreams

Abyssphere - Shadows And Dreams

Label : Endless Desperation | Archiveer onder doom metal

Vera : Abyssphere is een band uit St. Petersburg, Rusland die nog steeds het soort melodieuze doom/gothic metal maakt die vooral in zwang was in de late jaren negentig. Denk aan de beginperiode van bands als Crematory, Cemetary, enzovoort. De band bracht eind vorig jaar het tweede volledige album uit, dat - naar het Engels vertaald - 'Shadows And Dreams' heet. De bezetting op dit album is opmerkelijk. Er is een vocalist (Alexandr Yakovlev) met een ruwe grunt, met uitbreiding naar screams, maar gitarist Konstantin Tsygankov zorgt voor cleane vocalen. Naast een bassist en een tweede gitarist is het vooral violist Michael die mooie accenten legt en de weemoed van het materiaal vermeerdert. Dit album werd opgenomen met een sessiedrummer en twee toetsenisten voor de zweverige, orkestrale achtergrond in de meeste songs.

Ook al zijn de meeste songs slepend en mediumtempo, geregeld voegt men wat pit toe door acceleraties zodat men niet van traag voortslepende doom kan spreken, maar een toegankelijke, melodieuze soort met in het vijfde en laatste nummer onverbloemde gothic neigingen uit die tijd (niet met vrouwenzang). De cleane vocalen zijn voor verbetering vatbaar, soms zijn ze te pathetisch en andermaal lijkt het wel of de stem eerder past in Italiaanse popmuziek. Althans, dat is de indruk die je krijgt, mede door een snuif exotisme van de Russische taal. Want alle teksten zijn in het Russisch, ook de titels, zodat ik vermijd om ze te vermelden. Uitzondering is het afsluitende 'As We Die' en dat is een doomachtig gothic nummer dat zo uit de jaren negentig geplukt is. Niet zo vreemd, want dat is een cover van de Finse band Charon. Er zijn best leuke momenten op dit album te vinden, maar het gevoel overweegt dat dit allemaal al eens eerder en veel beter gedaan is.