Wolves Like Us - Late Love

Wolves Like Us - Late Love

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder different metal

Jasper : 'Late Love' van het Noorse Wolves Like Us klonk mij vanaf de eerste tonen bekend in de oren. Bekend, maar zeker niet onbemind. Want als een nieuwe band zo ontzettend krachtig de geest van een andere act weet op te roepen dan is dat vooral enorm knap. Vooral als die band een persoonlijke favoriet is en ook nog eens niet meer bestaat.

Wolves Like Us houdt niet geheim dat ze Planes Mistaken For Stars hoog hebben zitten. Andersom is dat echter ook zo; zanger Gared 'O Donnel onderstreept dit door zijn doorrookte vocalen te laten horen in 'Burns Like A Paper Rose'. Maar behalve dat ze de duidelijke invloed van de band sterk overtuigend naar voren brengen, iets dat fans van de ex-band zeker zullen waarderen, hebben ze ook zeker zelf wat toe te voegen. Neem de krachtige zang bijvoorbeeld en de supersterke hooks. Na twee keer luisteren brul je de meeste tracks al mee. Uit alles van deze release straalt uit dat Wolves Like Us bestaat uit doorgewinterde muziekbeesten. Ervaring deden ze al op in verschillende Noorse hardcore bands, maar op 'Late Love' wordt er (relatief) rustiger aangedaan. Toch is er wel iets van de hardcore spirit overeind gebleven en is er niet een "standaard rockband overgebleven. Niet voor niets tourde de band al met Kvelertak en Swing Kids.

'Late Love' is qua geluid misschien een vreemde eend in de heavy Prosthetic bijt, maar in hun eigen straatje staan ze op een gelijk niveau als label maatjes Trap Them, Gojira, of Withered. Liefhebbers van oude emo en bands als Fugazi, Quicksand, en bovengenoemde acts zullen de plaat zeker in de armen sluiten. Ik heb na 'Mercy' in ieder geval niet meer een plaat zo vaak gedraaid.