Tyr - The Lay Of Thrym

Tyr - The Lay Of Thrym

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Tyr blijft een Viking metal band met een erg herkenbaar geluid: de heldere zang van Heri Joensen, zijn typische gitaarmelodien met deels folky, deels weemoedige inslag en de herosche, aanstekelijke refreinen. Nu we met 'The Lay Of Thrym' bij het zesde studioalbum aanbeland zijn, mag de formule gekend zijn. Sinds Heri zijn voorkeuren voor progressieve muziek vrij kan botvieren in zijproject Heljareyga, zet Tyr de tendens naar simpelere songs verder. Die ontwikkeling deed zich al voor op het vorige album 'By The Light Of The Northern Star' dat twee jaar geleden uitkwam.

Tekstueel zocht Joensen zijn inspiratie wederom in de onuitputtelijke legenden uit de Noordse mythologie. Nu staat het verhaal van koning Thrym centraal; hij die de hamer van Thor stal en daar vast niet veel goeds mee van plan was. Gelukkig weten we dat er met Thor niet te spotten viel en hij kon - verkleed als Freya - de hamer terug bemachtigen van de ijsreuzen. Leuke verhalen natuurlijk, wanneer je je er even in verdiept, maar wat heeft 'The Lay Of Thrym' muzikaal voor ons in petto? Veel up-tempo songs deze keer. Je merkt dat er een band bezig is die songs schrijft met het oog op wereldwijd toeren. Songs als 'Flames Of The Free' en 'Shadow Of The Swastika' (over de nog steeds verkrampte houding van sommige mensen wanneer men zegt trots te zijn op zijn eigen roots) zijn stampende hymnen met uitstekend gitaarwerk. 'Take Your Tyrant' en 'Hall Of Freedom' gaan zelfs nog een stapje verder in hun aanstekelijkheid en nodigen meteen uit tot meebrullen. Maar er is genoeg afwisseling. Het mooie, gevoelige 'Evening Star' bijvoorbeeld, dat duidelijk genspireerd is door de ballads van Metallica, zelfs de gitaarsolo. 'Konning Hans' is ook vrij rustig en doet ons meteen bij het blokje pure authenticiteit op dit album belanden. Dit nummer is in het Deens en het Spartaans strakke 'Ellindur Bondi A Jadri' is in de moedertaal. Zo blijven ze de trotse ambassadeurs van de winderige Faerer Eilanden. Het laatste nummer is mijn persoonlijke favoriet. 'The Lay Of Thrym', het titelnummer doet door zijn weemoedige, nazinderende gitaarklanken wat aan de vroegere kraker 'Regin Smidur' denken en vind ik persoonlijk qua opbouw ook een stuk boeiender dan de meezingers.

Maar daar zullen de bezoekers van Paganfest of Heidenfest het vast niet mee eens zijn, want zij willen een uitgelaten feestje en wat is er dan meer geschikt dan uitnodigende deunen als 'Fields Of The Fallen' of het rechttoe rechtaan 'Nine Worlds Of Lore'. Conclusie: een sterk Tyr album dat de fans tevreden zal stellen.