Thanatoschizo - Origami

Thanatoschizo - Origami

Label : Major Label Industries | Archiveer onder alternative / pop

Wim : Een bandnaam als Thanatoschizo vind ik een ongelukkige keuze. Je moet namelijk voortdurend nadenken als je de naam opschrijft, heel vervelend. Maar nog erger is het dat zo'n bandnaam associaties oproept met black en death metal, althans bij mij. En daar heeft de muziek van dit Portugese gezelschap helemaal niets mee te maken. De band maakte reeds vier albums en vond dat het nu tijd was voor iets compleet anders. Men besloot om een aantal van die oude nummers opnieuw op te nemen in een heel andere versie: (semi)akoestisch, met veel meer etnische en elektronische invloeden. Dat klinkt verrassend goed! Het is vrij bijzonder wat je te horen krijgt: rock, gothic, pop, wereldmuziek, je hoort het allemaal op 'Origami'. De band maakt veelvuldig gebruik van een typisch instrumentarium ( klarinet, balalaika, cavaquinho en trompet) wat maakt dat de muziek vanzelf vrij origineel klinkt.

Het doet bij vlagen wel denken aan de akoestische muziek die Pain Of Salvation opnam, maar bijvoorbeeld ook aan het rustige werk van Anathema zoals overduidelijk blijkt uit een nummer als 'Pervasive Healing'. De stem van Patricia Rodrigues lijkt qua klankkleur ook wel op die van Lee Douglas, maar de Portugese zingt technisch gezien stukken beter. Wat Thanatoschizo onderscheidt van die bands is het etnische element. Meer dan eens hoor je vrij traditionele muziek doorklinken in de composities van de band ('RAWoid'). Ook fans van het akoestische werk van The Gathering ten tijde van Anneke Van Giersbergen zullen genieten van dit album ('Unbearable Certainty', Dance Of The Tender Leaves', The Journey's Shiver'). Ik ben helaas niet bekend met de originele versies van de nummers maar ik moet zeggen dat ze stuk voor stuk ook in deze akoestische variant gehoord mogen worden. Neem nou een track als 'Sublime Loss' dat erg knap in elkaar steekt, met mooie ritmische bijdragen van drummer Paul Adelino en prachtig akkoordenwerk van Guilhermo Martins. Fijn album van een muzikaal getalenteerd gezelschap.