Subliritum - A Touch Of Death

Subliritum - A Touch Of Death

Label : Battlegod Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Tormentor Erich : Subliritum heeft met 'A Touch Of Death' bij uitstek het beste black metal album van het Battlegod label uitgebracht. Dat wordt in ieder geval door het label zelf gezegd. Of dat ook zo is, of dat wanneer dit zo blijkt te zijn hun andere black metal releases niet bepaald sterk zijn is de vraag die ik me dus moet stellen. En om hier maar meteen zelf een subtiel antwoord op te geven zeg ik het volgende: "Ik ken die andere bands niet, dus ik weet het om eerlijk te zijn niet.

Ik weet wel dat ik niet compleet ondersteboven ben van 'A Touch Of Death'. Aan de ene kant moet ik toegeven dat een aantal zaakjes gewoon goed zijn weggezet. Deze vijf kerels (met als gastdrummer Vyl van Keep Of Kalessin en met gitarist Sverre Berntsen van Bloodthorn in de line up) weten hun instrumenten wel te bespelen. Ze hebben bovendien acht songs geschreven die behoorlijk vol zitten met veel variatie (denk aan tempowisselingen, denk aan gevarieerde riffs en aan een synthesizer op de achtergrond) en wat sfeer betreft ligt Subliritum dan ook in hetzelfde nest als een Satyricon van de afgelopen jaren, om maar een voorbeeld te noemen.

Helaas moet ik echter ook bekennen dat 'A Touch Of Death' op de een of andere manier te lichtjes klinkt. De productie is bijna te lief waardoor de instrumenten individueel goed te volgen zijn, maar waardoor ook de mogelijkheid tot extra power te niet is gedaan. Daarnaast klinkt de stem van zanger Jonas Moen ook niet echt overtuigend als hij de cleane stukken eruit gooit (let maar eens op 'Cease To Be' en 'The Beast') maar bovenal mis ik een stukje ziel en zaligheid op dit dik half uur durend schijfje. Ik krijg de indruk dat men keurig netjes aan de songs heeft zitten schrijven met een soort van vooropgezet plan en dat hierdoor de spontaniteit en beleving teveel achterweg is gebleven.

Conclusie: Met 'A Touch Of Death' heeft Subliritum een professioneel album afgeleverd dat een luisterbeurt waardig is. Daarna zal blijken of het jou wel of niet raakt.